Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
DM & data

The power van een ansichtkaart

Waarschuwing vooraf: volg de raad die ik je geef in deze blogpost over een ansichtkaart niet op. Want dan doet iedereen het straks en valt het niet meer op. Zeker met die bikini-foto, don’t try this at home.

The power van een ansichtkaart

Waarschuwing vooraf: volg de raad die ik je geef in deze blogpost over een ansichtkaart niet op. Want dan doet iedereen het straks en valt het niet meer op. Zeker met die bikini-foto, don’t try this at home.

Vandaag geopend:

-

      Mails, tweets, e-nieuwsbrieven, websites, ze zijn allemaal onmisbaar in het zakelijke verkeer. En natuurlijk komt er bij ieder bedrijf ook nog ‘echte’ post binnen, van papier dus. Maar ook de meeste papieren brieven zijn voorzien van gedrukte tekst en zelfs de ‘persoonlijke’ handtekening in een afwijkende kleur, meestal ballpointblauw, rolt vaak gewoon uit de printer.

      Met echte pen

      Hoe bijzonder komt dan een gewone ouderwetse ansichtkaart over. Zeker als je op de achterkant een persoonlijke boodschap schrijft, echt s c h r i j f t dus, met een echte pen. De extra aandacht die daaruit spreekt, tovert minstens een glimlach op het gezicht van de ontvanger. Nou ja, ook als die niet kan glimlachen valt je boodschap in ieder geval op, en dat is wat je wilt.

      Voorgedrukte ansichtkaart

      De kaart zelf is gewoon een voorgedrukte ansichtkaart. Die kun je kopen in standaard uitvoeringen, maar veel leuker is er zelf een te laten ontwerpen, of verschillende. Eentje met een foto van je bedrijf erop en de tekst ‘Groeten uit Den Dolder’ (als je bedrijf in Den Dolder zit). Of een variant op de bekende toeristische kaart met allemaal recht-toe-recht-aan-foto’s van je pand en producten.

      Of je kunt enkele persoonlijke reisfoto’s of vakantiefoto’s laten afdrukken om in te haken op de zomervakantie of seizoenaanbiedingen. Mensen zijn dol op persoonlijke foto’s. Jij weet toch ook dat op Facebook vooral bikinifoto’s populair zijn? Check dit bericht over een moeder die een bikini-foto op Facebook postte en 460.000 likes kreeg (plus 61.000 keer gedeeld).

      Denk ook aan een felicitatiekaart, waarop je iets schrijft als ‘Gefeliciteerd met uw order’ of iets dergelijks. Of een bedankkaart. Of een kaart met een nadrukkelijke 5 erop en de tekst ‘Hoera, we werken al 5 jaar samen’. Het mag best kitscherig en camp-achtig, of ironisch.

      Of een kaart met het uitzicht uit je kantoor. Het aanzicht van de straat waarin jouw bedrijf zit of het bedrijventerrein. De mogelijkheden zijn eindeloos uiteraard.

      Kaartje op kaart

      Ik kreeg eens voorafgaand aan een afspraak bij een bureau dat websites bouwt een kaartje met daarop een kaart met routebeschrijving. In een tijd van TomTom en Google Maps op elke smartphone is dat grappig, gedurfd en dus opvallend.

      En geloof me, een echte kaart met postzegel op een verjaardag doet wonderen in een tijd van automatische-piloot-happy birthday-berichtjes op je Facebook-pagina. Niet content is king, maar persoonlijke aandacht is king. Wedden dat zo’n mailing meer respons oplevert dan een conventionele e-mail?

      Maar goed, vergeet dit hele stukje maar, want als straks iedereen deze aanwijzingen opvolgt is zelfs de leukste handgeschreven kaart niet uniek meer.