Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Podcast steeds belangrijker voor marketingcommunicatie

De podcast beleeft een ware comeback. Als amusementsmedium maar juist ook als niet te missen marketingkanaal. De drempel om zelf podcasts te maken is laag: een goede microfoon is alles wat je nodig hebt. De mogelijkheden voor podcasts zijn eindeloos: van een aantrekkelijk alternatief voor je nieuwsbrief tot een laagdrempelig kanaal om aansprekende verhalen te […]

Podcast steeds belangrijker voor marketingcommunicatie

De podcast beleeft een ware comeback. Als amusementsmedium maar juist ook als niet te missen marketingkanaal. De drempel om zelf podcasts te maken is laag: een goede microfoon is alles wat je nodig hebt. De mogelijkheden voor podcasts zijn eindeloos: van een aantrekkelijk alternatief voor je nieuwsbrief tot een laagdrempelig kanaal om aansprekende verhalen te vertellen. Hieronder lees je alles over de rage en de gebruiksmogelijkheden in 12 korte en bondige punten.

1. Smartphone jaagt gebruik podcast aan.

De podcast is terug van weggeweest. Steeds meer mensen luisteren naar podcasts. Dankzij het mobieltje natuurlijk, de aanjager van zoveel mobiele marketing. Je kunt namelijk als je onderweg bent, lopend, op de fiets, in de trein, bus en auto, heel makkelijk luisteren naar een podcast (de naam is afgeleid van de naam iPod, de eerste draagbare muziekspeler van Apple).

Of als je bezig bent, met koken, de hond uitlaten, wandelen, hardlopen, oefeningen doen in de sportschool.

En naast het mobiele gebruik is uiteraard het tweede grote voordeel het gemak van on-demand afroepbaar en beschikbaar. In een tijd van Spotify, Netflix, RTL XL en Uitzending Gemist zijn we gewend aan het gemak van on-demand, sterker, we willen niet meer anders.

Zeker door het gebruik in de auto krijgt de podcast vleugels. En helemaal nu internettoegang in de auto meer en meer standaard wordt.

Een podcast is in feite een on-demand radioprogramma via internet, en radio luister je tenslotte ook het meest in de auto.

2. Downloadbaar.

Ook als je geen wifi of 3G- of 4G-bereik onderweg hebt kun je gewoon van tevoren podcasts downloaden.

3. Op je smartphone zit al een app Podcasts.

Op je mobieltje zit al een app met toegang tot heel veel podcasts. Ook video-podcasts maar we beperken ons hier tot audio-podcasts. Je vindt er honderdduizenden titels en onderwerpen. Van nieuws en nieuwsduiding tot hilarische interviews en cabaret en wetenschappelijke uitleg over alles en nog wat. Ook over marketing, reclame en media: zie punt 7 hieronder.

Van Het beste uit het NOS-radioprogramma Met het oog op Morgen tot Sky Radio-podcasts, van TED Radio Hour en TED-talks tot Leven zonder stress, van Freakonomics Radio tot Clublife by Tiësto en The Martin Garrix Show.

Als je gesproken media liever sneller of juist langzamer wilt afspelen, kun je dat op je mobiel of tablet eenvoudig regelen. In de Podcasts-app kun je de afspeelsnelheid tijdens het luisteren aanpassen.

4. In de iTunes Store staan honderdduizenden gratis podcasts.

De iTunes Store biedt toegang tot honderdduizenden gratis podcasts. Die kun je dus afspelen op je smartphone, tablet of desktopcomputer.

Je beluistert je podcasts door ze rechtstreeks te streamen of te downloaden naar je mobiele device of computer.

Je kunt je ook abonneren op een podcast zodat je automatisch nieuwe afleveringen ontvangt.

De onderwerpen zijn even gevarieerd als de wereld. Tot en met talloze marketingtopics in iTunes Business Podcast.

5. Spotify streamt heel veel podcasts.

Onderaan ‘Bibliotheek’ in Spotify vind je ‘Podcasts’. Klik daarop en vervolgens op ‘Shows’ en je vindt podcasts in tien categorieën: Lifestyle, Verhalenvertellers, Techniek & Games, Maatschappij & Cultuur, Nieuws, Leren, Comedy, Entertainment, Sport & Spel, Wetenschap & Natuur.

6. NPO Radio 1 heeft apart podcastplatform.

NPO Radio 1 startte begin november een apart podcastplatform ‘Podcasts’ op de website radio1.nl en in de app van de zender.

De opkomst van podcast past helemaal in het veranderend mediagedrag: mensen willen zelf bepalen wat ze tot zich nemen, en wanneer en waar. Dat gebeurde met tv, met muziek en nu ook bij radio.

7. Podcasts over marketing en communicatie.

In De Appels en Perenshow praten de twee presentatoren elke week een uur lang over Apple, technologie, gadgets, het internet en alles wat daarbij komt kijken. Geestig, informatief, geschikt voor gevorderden en voor leken.

Op de zoekmachine Marketing Podcasts.com vind je podcasts over alles dat met marketing en communicatie te maken heeft.

Je vindt er ook ‘Top Rated Postcasts’ en andere selecties.

Op Content Pros Podcast vind je heel veel informatie over contentmarketing en contentcreatie. Er staan ook interviews op met contentmarketeers van grote en kleine merken over hun strategieën.

8. Nederlandse gids voor podcasts.

De website podcastluisteren.nl is als het ware een digitale gids voor podcastland ‘voor de beste Nederlandstalige podcasts’. Dat is althans wat in de ondertitel te lezen is.

9. Makkelijk zelf te vervaardigen.

Een podcast maken is net zo makkelijk als een video uploaden naar YouTube. Beter gezegd: nog makkelijker want je hoeft niet te filmen, alleen in te spreken. Wat je nodig hebt is niet meer dan een computer, een goede microfoon en een programma om audio te bewerken zoals Audacity, een gratis programma.

Kijk op de speciale website Zelf Podcasten.

10. Podcast is aantrekkelijk alternatief voor je nieuwsbrief.

De podcast als medium is een creatief en aantrekkelijk alternatief voor een nieuwsbrief per e-mail. Met een podcast als marketingmiddel kun je zowel nieuws, projecten, diensten als producten promoten.

Denk daarbij niet alleen aan externe maar ook als middel voor interne communicatie.

11. Maak een podcast in de vorm van een interview.

Wie zelf geregeld podcasts luistert, merkt dat interviews prettig zijn om naar te luisteren. Maak je eerste podcasts daarom in de vorm van interviews. Groot voordeel: er komen echte mensen aan het woord, en als mensen ergens in geïnteresseerd zijn dan is het wel echte mensen.

Je kunt jezelf als directeur of ondernemer laten interviewen over je nieuwe product of dienst, of winkel of restaurant. Je kunt ook medewerkers van je organisatie interviewen. Of mensen van buiten, klanten bijvoorbeeld.

Maar of je nu verhalen of nieuws wilt vertellen, handleidingen wilt toelichten op over toepassingsmogelijkheden wilt uitweiden, de podcast is een prachtig medium voor contentmarketing.

12. Het medium heeft attentiewaarde.

Zeker als je het naast je andere, bestaande marketingkanalen gebruikt kan de podcast een welkome aanvulling zijn. Je kunt er een hoop aandacht mee verwerven in je social media beleid: denk aan verwijzingen op LinkedIn, Twitter en Facebook.

Het persoonlijke karakter telt ook mee: mensen willen nu eenmaal graag je stem horen. Zeker als je iets interessants te vertellen hebt luisteren veel mensen graag naar je.