Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Social Media

Pinterest brengt omzet en winst: hier de 10 redenen

Pinterest is misschien het meest onderschatte sociale medium voor zakelijke doeleinden. Het online prikbord voor iedereen is niet alleen een inspirerende beeldbank maar ook een omzetgenerator, etalage en visitekaartje, kortom een bijzonder effectieve marketingtool. Miljoenen mensen op Pinterest willen dingen kopen, uitstapjes maken of geïnspireerd worden door leuke ideeën, producten of diensten. Ook door die […]

Pinterest brengt omzet en winst: hier de 10 redenen

Pinterest is misschien het meest onderschatte sociale medium voor zakelijke doeleinden. Het online prikbord voor iedereen is niet alleen een inspirerende beeldbank maar ook een omzetgenerator, etalage en visitekaartje, kortom een bijzonder effectieve marketingtool. Miljoenen mensen op Pinterest willen dingen kopen, uitstapjes maken of geïnspireerd worden door leuke ideeën, producten of diensten. Ook door die van jou. Lees hieronder nog 9 redenen waarom je vandaag al moet beginnen met een zakelijk Pinterest-account.

Pinterest wordt van alles genoemd: ideeëncatalogus, beeldbank, visuele zoekmachine, fotoverzamelsite (foto’s, gifjes, infographics, filmpjes, alles kan). Klopt allemaal. Het is vooral een online inspiratiemachine met een schat aan user generated content. Mooier gezegd: miljoenen gebruikers pinnen foto’s, afbeeldingen en quotes die hen inspireren om daarmee weer miljoenen andere gebruikers te inspireren. Pinterest is de wereld bij jou thuis.

Je krijgt dus een heel goed beeld van wat populair, trending, hip, kortom in is. Oftewel: scrollen door Pinterest-boards is gratis marktonderzoek.

Online verlanglijst

Het mooie aan Pinterest is ook dat mensen het medium gebruiken als een soort prikbord naast de koelkast, een moodboard in de woonkamer of een to do- of to get-lijst op kantoor: mensen leggen erop vast waar ze interesse in hebben. Je ziet dus al welke producten zij in de toekomst willen kopen. Daarmee is Pinterest een reusachtige online verlanglijst. Een virtuele boodschappenlijst.

10 Grote Pinterest Voordelen

Als bedrijf kun je daar eenvoudigweg niet aan voorbijgaan. Als jij als ondernemer trots bent op je product, als je staat voor wat je verkoopt, wil je dat graag laten zien. En Pinterest is daarvoor het aangewezen medium. Hieronder volgen de 10 Grote Voordelen van Pinterest, tegelijk de 10 redenen waarom je vandaag nog moet gaan pinnen op je eigen bedrijfsaccount.

1. Pinterest wordt steeds populairder.

Ruim anderhalf miljoen Nederlanders hebben Pinterest al op hun smartphone staan, en het aantal groeit snel, met zo’n 50.000 gebruikers per maand. Het merendeel van de Pinterest-gebruikers is vrouw, maar het aantal mannen neemt snel toe.

Wereldwijd is de groei ook astronomisch: Pinterest verwacht eind 2016 150 miljoen actieve gebruikers te hebben, en een verdubbeling daarvan in 2018.

2. De waardering is enorm.

Pinterest scoort ook topcijfers in waardering. Ruim 90% van de gebruikers beoordeelt de app met een goed of zeer goed. Daarmee staat Pinterest samen met Instagram en WhatsApp in de waardering-top 3.

3. Simpel te gebruiken.

Je kunt eenvoudig je website koppelen aan je zakelijke Pinterest-account, zodat je logo of profielafbeelding zichtbaar is bij de pins die mensen vanaf jouw site hebben bewaard. En dankzij die koppeling heb je ook toegang tot de websitestatistieken en Pinterest-statistieken. Een Pin It-knop toevoegen aan je website is ook een piece of cake.

4. Brengt veel traffic naar je website, webshop of blog.

Pinterest zorgt voor aanzienlijk meer websitebezoekers. Elke keer als mensen op je pins klikken, gaan ze naar jouw website. Dankzij de Pin It-knop weet Pinterest waar de pin ‘thuishoort’. Een pin is in feite een visuele bladwijzer, waardoor je met één muisklik teruggaat naar de oorspronkelijke bron, of dat nu een website, webshop of blog is.

Pinterest is nu al na Facebook de grootste trafficgenerator naar websites, dus het genereert meer traffic dan Youtube, Google en LinkedIn.

5. Je profiteert van het turbo-effect.

Delen is vermenigvuldigen en dat gaat zeker op voor Pinterest: elke pin wordt gemiddeld 10 tot 11 keer gerepind. Dat leidt tot nog meer verkeer naar jouw website of webshop.

Een voorbeeld: binnen drie maanden na het toevoegen van een Pin It-knop waren vanaf de receptenwebsite Allrecipes.com al 50.000 recepten gepind, wat dankzij het repinnen goed was 139 miljoen vertoningen op Pinterest.

Ongeveer 80% van de pins op Pinterest zijn repins, pins dus die opnieuw worden gedeeld. Een pin die wordt gerepind gaat dus viraal. Hierin verslaat Pinterest twitter met gemak: een pin gaat gemiddeld honderd keer vaker viraal dan een tweet.

6. Visueel blijft beter hangen.

Je leest deze tekst nu – en hopelijk steek je er zoveel van op zodat ook jij meer omzet kunt genereren. Maar beter dan tekst werken plaatjes. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Liefde op het eerste gezicht gebeurt via een gezicht en niet via woorden. Met beelden kun je dus als bedrijf beter emoties overbrengen, en dus ook beter het verhaal vertellen van jouw bedrijf en/of over je merk. Je kunt dus via Pinterest een sterke visuele beleving creëren rond jouw product of dienst.

O ja, zorg wel voor een goede omschrijving met zoekwoorden, dan word je plaatje/boodschap nog eerder en beter gevonden. Jawel, tekst is dus ook op Pinterest nog steeds belangrijk.

7. Pinterest is een ideale ideeëncatalogus en inspiratiebron.

Veel mensen bezoeken Pinterest om inspiratie op te doen voor hun kleding, kinderen, woning, make-up, auto, hobby etcetera. Daardoor staan ze ook open voor marketing op het platform. Dat blijkt wel uit het feit dat 75% van alles dat gepind wordt van bedrijven afkomstig is.

Uit onderzoek blijkt ook dat liefst 93% van de gebruikers Pinterest gebruikt om aankoopbeslissingen te nemen en 87% heeft wel eens een product aangeschaft nadat hij/zij het op Pinterest had gezien.

Bovendien gebruikt 45% van de actieve pinners Pinterest al winkelend in fysieke winkels om producten te zoeken of te tonen aan de winkelmedewerker.

8. Er komt een heuse koop-knop.

Binnen afzienbare tijd wordt Pinterest uitgerust met een koop-knop, zodat mensen een product direct kunnen aanschaffen. Dat maakt Pinterest niet alleen een effectieve marketingtool maar ook een directe verkoop-tool.

In de VS heeft Pinterest al een ‘buy it’-knop.

9. Pinterest is lang houdbaar.

Pins op Pinterest keren na dagen, weken en soms maanden gewoon weer terug in online zoektochten. Daardoor blijven pins langer houdbaar dan bijvoorbeeld Tweets of Facebook-posts. En wie op jouw pin klikt, komt gewoon weer terug op jouw website.

10. Je kunt je Pin It-knop aanpassen.

Je kunt de Pin It-knop zo aanpassen dat die perfect past in en bij je website. Er is keuze uit verschillende groottes, vormen en kleuren. Voordeel ook is dat de Pin It-knop al is geïntegreerd in populaire platformen zoals WordPress, Tumblr en Blogger.

Tot slot is er zelfs een Pin It-hoverknop gebruiken. Die verschijnt alleen als iemand de muis over een afbeelding op je website beweegt. Zo worden ze er aan herinnerd dat ze die afbeelding kunnen opslaan op Pinterest.