Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Nieuwe huis-aan-huiskrant moet Ja-Ja-sticker omzeilen

Per 1 januari 2018 voerde de gemeente Amsterdam een nieuw folderbeleid in om papierverbruik te verminderen. Naast de welbekende Ja-Nee-sticker en Nee-Nee-sticker werd zo de Ja-Ja-sticker geboren, als verplichte opt-in op de brievenbus. Grote winkeliers komen nu met het antwoord dat laat zien dat papier nog springlevend is: de nieuwe huis-aan-huiskrant City Amsterdam. Deze krant […]

Nieuwe huis-aan-huiskrant moet Ja-Ja-sticker omzeilen

Per 1 januari 2018 voerde de gemeente Amsterdam een nieuw folderbeleid in om papierverbruik te verminderen. Naast de welbekende Ja-Nee-sticker en Nee-Nee-sticker werd zo de Ja-Ja-sticker geboren, als verplichte opt-in op de brievenbus. Grote winkeliers komen nu met het antwoord dat laat zien dat papier nog springlevend is: de nieuwe huis-aan-huiskrant City Amsterdam. Deze krant heeft een startoplage van 320.000 stuks.

Sinds half juni 2018 verschijnt in Amsterdam een nieuwe stadskrant met de titel City Amsterdam. Het is een huis-aan-huiskrant op A3-formaat die te beschouwen is als een reactie van grote winkeliers op de door de gemeente Amsterdam per 1 januari 2018 ingevoerde Ja-Ja-sticker.

Tot vorig jaar had je in folderland alleen een Ja-Nee-sticker en een Nee-Nee-sticker. Daar is dus, nadat de gemeente Amsterdam ook voor folders een expliciet opt-in-systeem voorschreef, de Ja-Ja-sticker bij gekomen. Dit om papierverspilling tegen te gaan, was het argument van de gemeente.

Vrees voor bereik

In Amsterdam is de Ja-Nee-sticker nu geheel vervallen. Folderverspreiders, ondernemers en winkeliers vrezen een forse vermindering van het bereik doordat veel mensen niet de moeite zouden nemen om zo’n Ja-Ja-sticker op de brievenbus aan te brengen.

Folders opgenomen

In de nieuwe krant worden de folders die de deelnemende grote winkeliers landelijk verspreiden integraal opgenomen. Zo kan de krant en dus de folder(s) toch legaal worden bezorgd, en kunnen consumenten worden bereikt en profiteren van de folderaanbiedingen. Partners/adverteerders in de nieuwe krant zijn onder meer Kruidvat, Blokker, Dirk van den Broek en Seats and Sofas.

De nieuwe huis-aan-huiskrant

De nieuwe krant, die 48 pagina’s telt en bij 320.000 Amsterdamse huishoudens in de brievenbus rolt, bestaat voor een deel uit lokaal nieuws, nieuws op stadsdeelraadniveau en achtergronden. Met dit aandeel redactie van ongeveer 20% voldoet de krant aan een van de criteria die de gemeente Amsterdam stelt aan een huis-aan-huiskrant: die moet namelijk minstens 14% redactionele inhoud bevatten. Daarnaast voorziet de redactie in lokaal nieuws en nieuws op stadsdeelraadniveau, en staan er vaste columns en strips in. De redactie maakt vier edities, die alle stadsdelen van Amsterdam bestrijken.

Heatset

City Amsterdam wordt gemaakt door Trusted Media Partners in opdracht van uitgever H.A.H. Retail in Baarle-Nassau. De uitgever spreekt over een splinternieuw huis-aan-huis verspreide magazine-achtige krant met een eigentijdse aanpak. De krant wordt door Koninklijke drukkerij Em. de Jong in Baarle-Nassau gedrukt in heatset, wat volgens de uitgever garant staat voor een betere kwaliteit drukwerk dan andere huis-aan-huiskranten.

De ambitie bestaat om met City ook in andere steden te verschijnen waar gewijzigde regels gaan gelden voor de bezorging van reclamedrukwerk. De uitgever rept al van een landelijk netwerk van hyperlokale huis-aan-huisbladen, dat een belangrijke impuls gaat geven aan lokale journalistiek. De website www.Citynieuws.nl is in aanbouw.

Burgemeester Halsema

Op de cover van het eerste (proef)exemplaar staat oud-Kamerlid Femke Halsema groot afgebeeld, op dat moment voorbarig aangeduid als ‘Moeder en burgemeester’. Daarnaast zijn items aangekondigd over eten in de Watergraafsmeer, Betondorp dat wordt omgedoopt in Cruijffdorp, cultuur in Oost en meer.

Duurzaam

Het productieproces van het nieuwe blad is volgens de uitgever duurzaam. In Nederland wordt 85% van het oud papier ingezameld en hergebruikt. Dat maakt papier tot een van de meest duurzame producten die er bestaat. In Europa zorgen papierfabrikanten ervoor dat er meer bomen worden herplant dan er gebruikt worden voor de productie van papier. Dit betekent in de praktijk dat er jaarlijks bos bij komt.

Claim te absoluut

De gemeente Amsterdam had vorig jaar in een brief aan Amsterdamse huishoudens gesteld dat de nieuwe Ja-Ja-sticker 6.000 bomen zou besparen. Die claim is echter ‘te absoluut en onvoldoende onderbouwd’, oordeelt de Reclame Code Commissie. De gemeente mag de claim niet meer gebruiken omdat die in strijd is met de Milieu Reclame Code. Amsterdam stelde in de brief dat per huishouden gemiddeld 34 kilo papier per huishouden per jaar bespaard kan worden. Daarbij stond de tekst: ‘Omgerekend voor de hele stad zijn dat zo’n 6.000 bomen.’

Meer dan feiten

Volgens de Reclame Code Commissie was die tekst ‘onmiskenbaar bedoeld om zoveel mogelijk bewoners over te halen om dit beleid te steunen door bijvoorbeeld geen sticker, een Nee/Ja-sticker of een Nee/Nee-sticker op de brievenbus te plakken.’ Omdat dat meer is dan feitelijke informatie, gaat het om reclame in de zin van de Milieu Reclame Code, aldus de RCC. De volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie kun je hier lezen.