Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Moet ik adverteren in de lokale krant?

Adverteren in het lokale sufferdje oftewel huis-aan-huisblad: is dat wel of niet weggegooid geld? We geven zes voordelen en zes nadelen.

Moet ik adverteren in de lokale krant?

Adverteren in het lokale sufferdje oftewel huis-aan-huisblad: is dat wel of niet weggegooid geld? We geven zes voordelen en zes nadelen.

Is het huis-aan-huiskrantje een goedkope marketingmachine of adverteer je voor de oudpapierbak? Wat is nou waar?

Het huis-aan-huisblad is een overlevingskunstenaar. Ondanks hele sterke concurrenten zoals aan de ene kant het internet en lokale televisie en aan de andere kant de reclamefolder weet het lokale krantje te overleven. En dat al decennia.

Het huis-aan-huis blad beschikt ook over talloze voordelen. Het bereik is gigantisch: er zijn in Nederland meer dan 800 verschillende titels en het totaalbereik is meer dan 90%. Het lokale medium kan heel fijnmazig worden ingezet en je kunt er volop mee testen.

Behoefte

Het huis-aan-huiskrantje voorziet in een basale behoefte: er staat lokaal nieuws in en in veel titels staan de officiële gemeenteberichten. Verder zijn populaire rubrieken de kerkdiensten, de informatie over diensten van artsen, adressen van begrafenisondernemers, lokale bioscopen, buurthuizen en theaters en… advertenties. Zoals vaste advertentierubrieken met de wekelijkse aanbiedingen op de markt. En auto-aanbiedingen van lokale garagebedrijven. Niet dat het alles zegt, maar slechts 6% van de Nederlandse huishoudens heeft een NEE-NEE-sticker op de brievenbus (waarmee je dus ook die krantjes niet wilt ontvangen).

Oudpapierbak

Nadelen zijn er ook: de meeste lokale kranten zijn gratis en die belanden snel in de oudpapierbak. Je moet betalen om te kunnen adverteren – ja, duh, want daar leven die krantjes tenslotte van. En, zeggen de criticasters: mensen scannen snel het nieuws en kijken niet om naar de advertenties. Ik zou zeggen: ga ook jezelf na. Kijk je die krantjes wel eens door? Ook de advertenties? Dan overweeg je ze natuurlijk ook eerder voor jouw eigen communicatiemix dan wanneer je een hekel aan die blaadjes hebt.

Én én kan ook

Er zijn ook communicatieadviseurs die zeggen: Adverteren op Google of je bedrijfsinformatie met adres en goede foto’s op Google Mijn Bedrijf levert je veel meer op. Dat kan. Maar én én is ook een idee. En bedenk ook dat veel huis-aan-huisbladen jou als ondernemer ook in de redactionele kolommen in het zonnetje willen zetten, met een interview, een reportage, een verslag van de opening van je nieuwe pand of een stuk over je nieuwe product of dienst. Daarvoor moet je dan soms (of vaak) eerst één of meer advertenties afnemen.

Nadelen huis-aan-huiskrant

  1. Adverteren in kranten is relatief duur.
  2. Het resultaat is moeilijk meetbaar.
  3. Wie leest een huis-aan-huiskrantje?
    In dit internettijdperk checken mensen Twitter en Dichtbij.nl en andere lokale nieuwswebsites voor hun lokale nieuws (112-berichten en ongevallen).
  4. Of lezers scannen snel het nieuws en kijken niet om naar de advertenties
  5. Onlinemarketing is een goed alternatief, als je investeert in een goede website, in adwords, zoekmachinemarketing, een goede aanwezigheid op Google Mijn Bedrijf, een blog (en dat ook bijhoudt), e-mailmarketing.
  6. Als je doelgroep niet lokaal is, heb je er weinig aan – of je moet lokaal personeel zoeken.

Voordelen huis-aan-huiskrant

  1. Adverteren in kranten is relatief goedkoop, je hoeft zelf weinig te investeren en de opmaak doet het blad desgewenst zelf.
  2. Het resultaat is goed meetbaar: als je op je website statistieken bijhoudt kun je na het plaatsen van je advertentie een toename in bezoek vaststellen. Of zet een heel specifieke aanbieding in de advertentie, verschillende als je in meerdere krantjes adverteert. Of neem een uitknipbaar bonnetje of couponnetje op.
  3. Veel mensen lezen een huis-aan-huiskrantje: voor het nieuws én voor de aanbiedingen en advertenties. Slechts 6% heeft een NEE-sticker op de brievenbus.
  4. Als je doelgroep lokaal is – je bent winkelier, begrafenisondernemer, therapeut of andere zorgverlener – dan trek je niet alleen de bewoners van je eigen stad of dorp maar ook uit de kernen en dorpen eromheen.
  5. Je krijgt omdat je betaalt voor je advertenties ook aandacht in de redactionele kolommen.
  6. Als je lokaal personeel zoekt, is een personeelsadvertentie in een lokaal krantje vaak goedkoper dan in een landelijk medium.