Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Social Media

Kunstmatige intelligentie maakt van winkelen een topervaring

De toekomst van shoppen is vandaag begonnen. Een klant levert zijn of haar favoriete of eigen Pinterest-bord in en de winkel vindt precies de bijpassende meubels. Binnen tien seconden. Werkelijk een gouden vondst van deze meubelwinkel. Zo laat die laat zien hoe A.I. oftewel kunstmatige intelligentie onderscheidend kan zijn in jouw marktbenadering, de klant echt […]

Kunstmatige intelligentie maakt van winkelen een topervaring

De toekomst van shoppen is vandaag begonnen. Een klant levert zijn of haar favoriete of eigen Pinterest-bord in en de winkel vindt precies de bijpassende meubels. Binnen tien seconden. Werkelijk een gouden vondst van deze meubelwinkel. Zo laat die laat zien hoe A.I. oftewel kunstmatige intelligentie onderscheidend kan zijn in jouw marktbenadering, de klant echt centraal zet en zo kan bijdragen aan een boost in klanttevredenheid.

Stel je zoekt een bankstel of een leuke stoel. Of nieuwe gordijnen. Jij als ondernemer kent het zelf ook als consument: je verdrinkt in het aanbod online, er is zóveel keuze in stoffen, patronen, kleuren, stijlen, stiksels, details etc. En als je je hele woonkamer wilt aanpakken of een nieuwe slaapkamer wilt, moeten de verschillende meubels en het behang, gordijnen, vloerkleden, lampen en andere decoratieve elementen ook het liefste nog een beetje bij elkaar passen. Dat maakt het nóg moelijker om wijs te worden uit het enorme aanbod. Kunstmatige Intelligentie is hierbij een uitkomst.

De klant vindt op Pinterest voorbeelden en daar wordt verder op in gespeeld. Bij meubelwinkel West Elm weten ze niet alleen wat jij en talloze andere klanten met jou weten maar kwamen ze met een ongekend slimme oplossing. Aan de hand van je favoriete Pinterest-bord bepalen ze in een mum van tijd jouw smaak en selecteren ze de daarbij passende meubels.

Kunstmatige intelligentie als stijlvinder

De meubelwinkel, met vestigingen in Groot-Brittannië, de VS, Canada en Australië, ontwikkelde en speciale tool ervoor, de Pinterest Style Finder. De tool werkt heel simpel. Jij geeft je eigen of je favoriete Pinterest-board op en West Elm komt met de producten die het beste matchen met jouw stijl. Je kunt meerdere plekken in je woning die je van een nieuwe inrichting wilt voorzien selecteren. Niet alleen je woonkamer of slaapkamer, maar ook je keuken, werkkamer of kantoorruimte en zelfs je tuin.

De tool kan dus ook erg handig zijn voor jou als ondernemer, bij het inrichten van je kantoorruimte of winkel.

Neutrale netwerken

Uit de resultaten rollen niet alleen banken en stoelen, maar ook bijpassende accessoires. Het online-aanbod van West Elm telt ruim 5000 items dus keus genoeg voor de stijlselector. De tool van West Elm is samengesteld met behulp van neutrale netwerken en visuele herkenningssoftware die aan enkele handenvol plaatjes en afbeeldingen genoeg hebben om de individuele stijl van de klant te bepalen. In minder dan tien seconden rolt er een shortlist uit van aanbevolen meubels, kastjes, bureaus en zelfs bijpassende kunst in de stijl van het opgegeven Pinterest-bord.

Foto’s meenemen

Het idee is ontstaan uit een al bestaande service, die West Elm in zijn 100 winkels al langer aanbiedt. Het winkelpersoneel vraagt aan klanten om foto’s mee te nemen bij het shoppen. Zo kunnen ze uit het grote aanbod meubels en accessoires te vinden die hen aanspreken. Met de Pinterest Style Finder wordt dat proces nu geautomatiseerd, en is het ook online bruikbaar. West Elm gaat de selectie verder finetunen door rekening te houden met iemands aankoopgeschiedenis en bestverkochte of gewilde items. Zo werkt de kunstmatige intelligentie steeds voordeliger voor het bedrijf.

Lees hier nog 10 voordelen van Pinterest.