Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

DM & data

Is dat een bobbel in je flyer?

Laat ik me echt verleiden door een simpel plastic kaartje? Ja, dat doe ik. De bobbel is alive and kicking en hij heet cadeaucard.

Is dat een bobbel in je flyer?

Laat ik me echt verleiden door een simpel plastic kaartje? Ja, dat doe ik. De bobbel is alive and kicking en hij heet cadeaucard.Er zit een dik pak krantjes, folders en brochures meegeseald bij het nummer van ManagementTeam dat ik in de bus krijg. Een krant over Leadership en MVO. Een flyer van Google Adwords. Een folder voor een Ben Tiggelaar-seminar. Een folder over een seminar van managementboek.nl.

Nou ja, je kent het, die stapeltjes.

Maar er valt één item letterlijk op, of beter gezegd: uit. Want het weegt zwaarder dan die andere flyers en folders. Een kaartje van Outfittery met daarop geplakt een plastic cadeaukaart. In chic zwart mat. Met een waarde van 25 euro, staat erop.

Outfittery is een soort Zalando voor mannen. Je bestelt er online schoenen, overhemden of jasjes, je betaalt wat je wil houden en de rest stuur je weer retour.

‘Shoppen voor mannen’, noemen ze dat.
Ze beloven ook nog persoonlijk stijladvies en ze rekenen niks voor verzending.

Bobbel

Maar het gaat nu even om die mailing, om die plastic creditcard die de flyer eruit laat springen. Achterop dat kaartje staat alleen een vouchercode, plus de gebruiksaanwijzing die ook op de flyer staat.

Dat ding meet 54 x 86 mm en is 0,76 mm dik. Maar hij werkt als de spreekwoordelijke bobbel in de envelop, de aller klassiekste marketingtruc om de attentiewaarde van een mailing te katapulteren en de ontvanger te verleiden tot het snel openmaken van de post.

Miltvuur

Ik herinner me dat de vereniging van directmailbureaus DMSA er ooit bij reclamebureaus en adverteerders op aandrong af te zien van direct mail met daarin meegezonden cadeautjes zoals pennen, monsters en andere bobbels – dat was in 2001, net na de aanslagen van 11 september, toen wereldwijd paniek ontstond door aanslagen met antrax-brieven (miltvuur). Maar de miltvuurangst was gelukkig weer snel voorbij, en de bobbelmailings zijn anno 2015 nog even populair en effectief.

Boekenbon

Ik weet het. De Outfittery-flyer had net zo goed zelf de cadeaukaart of cadeaubon kunnen zijn. Maar nu pakt Outfittery mij, met een kaartje dat even verleidelijk is als de boekenbon die anno 2015 niet meer van bankbiljetpapier is maar van plastic, in cadeaucardformaat. Die nemen mensen eerder mee in hun portemonnee, blijkt uit onderzoek. Mensen vinden een plastic cadeaucard leuker, gebruiksvriendelijker en handiger.

En opvallender, dus. Ik merk dat ik de card los heb gehaald van de flyer en hem rechts op mijn bureau leg. Toch eens kijken op dat outfittery.nl, hoor ik mezelf denken.

En ik verwonder me nog steeds dat ik val voor zo’n simpel stukje plastic.