Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Houd je e-mail klein voor het grootste resultaat

Er gaat niets boven e-mailmarketing, en omdat de meeste mail wordt gelezen op een mobieltje moet mail nóg simpeler. Vijf basisregels voor nog effectievere e-mail.

Houd je e-mail klein voor het grootste resultaat

Er gaat niets boven e-mailmarketing, en omdat de meeste mail wordt gelezen op een mobieltje moet mail nóg simpeler. Vijf basisregels voor nog effectievere e-mail.

Zeg e-mail en je zegt mobieltje. E-mail verhuist steeds meer van computer naar smartphone. Meer dan 60% van alle e-mails wordt gelezen op een smartphone en dat aandeel stijgt nog.

E-mailmarketing heeft talloze voordelen. Een van de belangrijkste is dat je de aandacht niet hoeft te delen met andere adverteerders. Met e-mail heb je 1-op-1-contact met de ontvangers van je mail.

En nu het mobieltje letterlijk vastgeplakt zit aan ieders hand heb je dat contact overal: in bed, in de trein, in de auto, op de bank.

E-mail geldt als de spil in marketingmix

Niet voor niets zegt bijna 70% van de marketeers via e-mail een goede of uitstekende ROI te behalen. Veel beter dan Facebook, Twitter, Instagram en andere social media. E-mail geldt als de spil in de marketingmix, en het belang groeit nog elk jaar.

Zeker als je ook nog allerlei slimme softwarefuncties inzet, zoals personalisatie, segmentatie, dynamische content, inhakers en realtime campagnes die je aan bepaalde evenementen ophangt. De kunst is tenslotte om mail te versturen die beter op de ontvanger aansluit.

En dat is allesbehalve raketwetenschap. Wie zijn mail wil optimaliseren voor mobiele devices hoeft echt niet over uitgebreide HTML-kennis te beschikken. De basistips zijn heel simpel.

1. Gebruik een korte onderwerpregel in je e-mail

De onderwerpregel is bij smartphones aanzienlijk kleiner dan op een desktopcomputer. Houd die dus kort en bondig. Gebruik niet meer dan 35 tot 40 karakters. Dat is de lengte van de vorige zin (acht woorden).

2. Beperk in je e-mail je boodschap

Concentreer je op één boodschap in je mail. Dat maakt informatie relevant. Beperk je ook tot één duidelijke call to action. En hoe meer gepersonaliseerd hoe relevanter de mail.

3. Groter lettertype

Open deur? Dan trappen we hem graag nog een keer open. Gebruik een groter lettertype, dat maakt het lezen op een mobieltje gemakkelijker. Verplicht moeten inzoomen is vervelend voor de ontvanger.

4. Gebruik buttons

Gebruik liever dan een tekstlink een button om te linken.

5. Beperk het aantal afbeeldingen

Houd rekening met trage internetverbindingen. Plaatjes vragen ongelooflijk meer data dan tekst. Houd de omvang van je e-mail klein voor het grootste resultaat.