Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Hoe LinkedIn voor jou werkt in 20 onmisbare tips

Feestjes, events en netwerkborrels zijn leuk maar uitsluitend effectief als je echt weet wie je er moet spreken. En hoe jonger ondernemers en relaties zijn hoe liever ze online dan offline netwerken. Kortom, LinkedIn is onmisbaar voor relatiebeheer en acquisitie. Voorwaarde is een up to date en aantrekkelijk profiel. Dat maakt je potentiële netwerk oneindig als de Atlantische oceaan. Hieronder 20 tips om LinkedIn optimaal in te zetten.

Hoe LinkedIn voor jou werkt in 20 onmisbare tips

Feestjes, events en netwerkborrels zijn leuk maar uitsluitend effectief als je echt weet wie je er moet spreken. En hoe jonger ondernemers en relaties zijn hoe liever ze online dan offline netwerken. Kortom, LinkedIn is onmisbaar voor relatiebeheer en acquisitie. Voorwaarde is een up to date en aantrekkelijk profiel. Dat maakt je potentiële netwerk oneindig als de Atlantische oceaan. Hieronder 20 tips om LinkedIn optimaal in te zetten.

Vandaag geopend:

-

      1. Verzorg je profiel.
        Zorg voor een goed, aantrekkelijk en volledig profiel. Je profiel is je eerste indruk, je lach, je ogen, je blik, je visitekaartje. Mensen vinden je altijd snel. Google is goed voor LinkedIn, dus je LinkedIn-profiel staat bovenaan als mensen jou zoeken.
      1. Vermeld duidelijk je functie en gebruik een goede foto.
        Zet achter je naam in de headline je functie, duidelijk en volledig. En gebruik een echt goede foto. LinkedIn is bedoeld voor professionele doeleinden, neem dus geen lodderige vakantiefoto. Laat desnoods je portretfoto door een professionele fotograaf maken. Die foto kun je ook weer voor blogs en andere publicaties en social media gebruiken.
      1. Houd tekst kort en aantrekkelijk.
        Houd de tekst in de Summary kort, en vooral lekker leesbaar. Laat in je Experience desnoods functies weg als die niet (meer) zo belangrijk zijn. Hetzelfde geldt voor je opleidingen.
        O ja, heel belangrijk: als je meerdere ‘huidige’ functies hebt, kun je de volgorde aanpassen door je functies naar de juiste plek te slepen (bij Edit Profile). Zo komt niet je onbezoldigde adviesfunctie bij de plaatselijke ondernemersclub bovenaan te staan maar je fulltime baan als directeur van de Rabobank of als marketingconsultant.
      1. Vul je profiel aan met presentaties.
        Heb je presentaties staan op Slideshare of elders? Link die aan je profiel.
      1. Meld je aan bij groepen.
        Lid zijn van relevante LinkedIn-groepen geeft een goede indruk op derden en je kunt op de hoogte blijven van nieuws en trends, deelnemen aan discussies en vragen van anderen beantwoorden. Zo profileer je je sterker als expert. Nog essentiëler: je kunt direct contact met relevante personen opnemen.
        O ja, denk bij groepen niet alleen aan je specifieke branche of vakgebied, maar denk ook aan je omgeving, stad/dorp, regio.
        En kijk uiteraard goed naar de groepen waar jouw klanten, leveranciers, collega’s en concurrenten inzitten. Je kunt ook zelf een groep beginnen, als voor jouw onderwerp er nog geen bestaat.
        O ja 2: Als je juist niet wilt laten zien in het openbaar van welke groepen je lid bent (je concurrenten kijken mee), kun je je lidmaatschap verbergen.
      1. Het gaat om JOU.
        Persoonlijk is alles bij LinkedIn. Het heet ook niet zomaar social media. Nodig mensen ook nooit uit zonder persoonlijke vraag of uitleg.
      1. Ga niet spammen.
        LinkedIn is geen kraampje op de Zwarte Markt in Beverwijk. Het is een netwerkplatform, geen etalage of medium voor directe verkoop.
        Let op: mensen kunnen via een speciale knop op de LinkedIn-pagina jouw gedrag of uitnodiging als ongewenst aangeven. Zo kan LinkedIn jou eventueel jouw account uit het netwerk verwijderen.
      1. Luister.
        Je bent niet op LinkedIn om te schreeuwen maar om te luisteren, en te praten. Alsof je op een gewone netwerkborrel bent, bij een lezing of bijeenkomst van de Kamer van Koophandel bent dus. Feliciteer mensen dus ook (je krijgt automatisch statusupdates), like hun artikelen of nog beter: reageer erop.
      1. Gebruik je netwerk ook actief.
        LinkedIn is er niet alleen voor relatiebeheer en acquisitie, maar kan ook goed werken als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers, voor werving en selectie dus. Je kunt anderen tippen.
        En heb je een afspraak in real life met een klant of prospect? Lees dan vooraf haar of zijn LinkedIn-profiel. Biedt altijd aanknopingspunten, en die ander zal altijd verrast zijn als je informatie ‘terugspeelt’. En kijk zeker even wie jullie gemeenschappelijk als contact(en) hebben.
      1. Zoek op relevante mensen.
        Rechtsmiddenboven in het navigatiemenu kun je bij Advanced en dan People gericht zoeken naar mensen met functienaam, regio, sector, bedrijf, hun vorige bedrijf etcetera, waardoor je dus snel en effectief potentiële klanten kunt lokaliseren. Je kunt ook zien via welke bekenden je met hen verbonden bent.
      1. Gebruik LinkedIn Tags.
        Als je veel verschillende contacten hebt, kun je overwegen je netwerk in te delen naar groepen. Met LinkedIn Tags oftewel labels maak je zo’n onderverdeling. Denk aan collega’s, klanten, oud-klanten, prospects, concurrenten, leveranciers, vrienden, familie, ga maar door. Kijk onder My Network in de navigatiebalk, en dan Connections/Filter by All Contacts/Tag. Je kunt zelf ook eenvoudig nieuwe Tags aanmaken.
      1. Maak je eigen CRM-systeem.
        Bijhouden waar en hoe je iemand hebt ontmoet kan makkelijk via Connections en dan kiezen voor How you met. Daar kun je ook verjaardagen of andere details opnemen, die die ander overigens niet ziet.
      1. Voeg connecties toe uit je mailprogramma.
        Of je nu Hotmail, Gmail, Outlook of Yahoo gebruikt, je kunt allerlei bestanden (.csv, .txt of .vcf) direct in LinkedIn uploaden zodat je in één keer veel mensen die je kent kunt uitnodigen.
      1. Volg bedrijven.
        Zeker voor verkopers of accountmanagers een handige functie is het volgen van bedrijven, bijvoorbeeld waar je bestaande en gewenste klanten werken. Al die bedrijven plaatsen updates, over vacatures, nieuwe producten en diensten, events, nieuws en artikelen. Zo blijf je goed op de hoogte van ontwikkelingen en dat maakt het leggen van contact makkelijker. Volgen doe je eenvoudig met de Follow-knop achter het betreffende bedrijf.
      1. Ga na wat jouw trefwoorden zijn.
        Om beter gevonden te worden, kun je je LinkedIn-profiel voorzien van trefwoorden oftewel tags. Maar welke zijn jouw meest gebruikte trefwoorden? Dat kom je snel en eenvoudig te weten door een tekstwolk oftewel tag cloud te maken via Wordle (wordle.net). Kopieer je profiel en plak het in het Wordle-vak (bij Create).
      1. Maak eenvoudig een cv.
        Als je je profiel wilt opslaan of als cv wilt gebruiken voor een sollicitatie of iets anders, kun je je profiel eenvoudig exporteren naar een pdf-bestand. Ga naar Edit Profile en klik op de knop View Profile As. Kies daar voor Save to PDF.
        Een alternatief is de Resume Builder op resume.linkedinlabs.com. Daar rolt een nog fraaiere versie van je cv uit.
      1. Gebruik de LinkedIn app op je smartphone.
        Tot voor kort was de Linkedin app geen wonder van snelheid en gebruiksvriendelijkheid maar nu wel. Zet hem dus snel op je smartphone of tablet als je hem (nog) niet (meer) hebt.
      1. Plaats updates.
        Bloggen doe je misschien al op je eigen blog of bedrijfsblog. LinkedIn heeft met Pulse een prachtig medium voor je updates, beschouwingen en nieuws. Gebruik het, en je pennenvrucht wordt onder je netwerk verspreid. Als je stuk goed gelezen en gewaardeerd wordt, krijg je likes en zelfs reacties.
      1. Maak een back-up.
        Doe dat het liefst geregeld, bijvoorbeeld een of twee keer per halfjaar. Dat kan eenvoudig via Export connections onderaan je lijst met contacten.
      1. Verbind, netwerk, durf te vragen.
        Tweedegraadsconnecties zijn vaak nog interessanter dan bestaande contacten en je benadert ze via één gerichte vraag aan een bekende.