Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Hoe je effectievere marketingcampagnes kunt creëren

Online marketing is voor veel bedrijven een belangrijke marketingstrategie geworden, maar dat betekent niet dat drukwerk dood is. Drukwerk en online communicatie kun je zelfs heel goed combineren om effectievere campagnes te creëren.

Hoe je drukwerk en online communicatie kunt combineren voor effectievere marketingcampagnes

Online marketing is voor veel bedrijven een belangrijke marketingstrategie geworden, maar dat betekent niet dat drukwerk dood is. Drukwerk en online communicatie kun je zelfs heel goed combineren om effectievere campagnes te creëren.

Vandaag geopend:

-

      Door drukwerk te gebruiken als verlengstuk van je online marketinginspanningen, kunnen je campagnes verder reiken dan met alleen online. Met behulp van drukwerk kun je meer verkeer naar je digitale kanalen trekken. Bovendien zorgt de combinatie van print en online voor extra contactmomenten in het klanttraject, waardoor de merkbekendheid en de betrokkenheid worden vergroot. Print voegt niet alleen meer contactmomenten toe, maar voegt ook variatie en herkenning toe aan je campagnes, zodat je merk opvalt.

      Printmarketing kent vele vormen, waaronder direct mail, brochures en flyers, verkoopmateriaal zoals informatiebladen en catalogi, gedrukte advertenties en zelfs briefpapier en visitekaartjes. Bewegwijzering en buitenreclame zijn ook een belangrijk aspect van gedrukte media. Door deze tastbare items te gebruiken om de boodschappen die je via digitale kanalen verzendt te versterken, kun je authenticiteit en vertrouwen aan je campagnes toevoegen en een grotere impact maken.

      Social media en drukwerk combineren

      Social media zijn een noodzakelijk onderdeel van online marketing. Via je sociale kanalen kun je gesprekken voeren, relaties opbouwen en klanten meer betrokken maken bij je merk. Het strategisch inzetten van printmarketing kan deze inspanningen versterken.

      Een van de manieren om print en social media te combineren, is door gedrukt materiaal te gebruiken om consumenten naar je sociale kanalen te leiden. Vermeld je social media-accounts op al het dgedrukte marketingmateriaal, zodat klanten en leads weten waar ze je online kunnen vinden. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en in je drukwerk promotie te maken voor exclusieve content om nieuwe volgers te krijgen. Stel in dat geval een autoresponder in op je account voor wanneer een nieuw iemand je volgt, en deel de content door middel van een geautomatiseerd bericht.

      Gedrukt materiaal kan consumenten er ook toe aanzetten om jouw merk of campagne op social media te promoten. Voeg een unieke hashtag toe aan je gedrukte communicatiematerialen en moedig klanten aan om deze online te gebruiken.

      Het kan ook andersom werken: sociale media kunnen ook de effectiviteit van je campagnes in printmedia vergroten. Online kanalen bieden een schat aan consumentengegevens die verder gaan dan de standaard demografische gegevens, zoals voorkeuren en interesses. Deze kun je gebruiken om zeer gericht drukwerk of direct mail-campagnes te creëren. Op deze manier kun je zeer gerichte aanbiedingen doen waarmee je consumenten heel direct kunt verleiden.

      Combinatie van websites, e-mail en printmarketing

      Je website en e-maillijsten zijn twee andere cruciale componenten van je] digitale marketingstrategie. Huidige en potentiële klanten gebruiken je website en e-mails om meer over je merk te weten te komen en op de hoogte te blijven. Ook deze kunnen voor maximaal effect worden geïntegreerd met printmarketing.

      Gebruik gedrukte media om verkeer naar belangrijke landingspagina's op je website te leiden. Als je e-mailabonnees wilt werven, voeg je een QR-code of een verkorte URL toe die gebruikers rechtstreeks naar je aanmeldpagina brengt. Dit kun je ook doen voor productpagina's of digitale catalogi; toon een paar populaire producten in bijvoorbeeld een direct mail en stuur kopers vervolgens naar de volledige catalogus of de bestelpagina. Als je een weggeefactie aanbiedt, zijn dezelfde regels van toepassing. Maak reclame voor de weggeefactie op je printmedium en voeg een QR-code of URL toe die de consument naar een pagina brengt waar het cadeau kan worden aangevraagd.

      Tweestaps contentcampagnes werken ook heel goed met print- en digitale marketing. Voeg een teaser voor een stukje inhoud toe aan je gedrukte communicatie en leid klanten naar je website om de rest te bekijken.

      Gebruik maken van digitale printtechnologie

      Het mooie aan de combinatie van digitale en gedrukte marketing is dat technologische vooruitgang een grotere interactiviteit tussen de gedrukte en online wereld mogelijk heeft gemaakt.

      Een voorbeeld hiervan is personalisatie. Dankzij het printen van variabele gegevens, waarmee variaties in tekst, kleuren, afbeeldingen en afbeeldingen mogelijk zijn op basis van de ontvanger, kunt je bijna al het gedrukte materiaal personaliseren.

      Drukwerk gaat verder met behulp van nieuwe technologie zoals augmented reality, waarbij de fysieke en digitale wereld met slechts een smartphone worden gecombineerd. Net als bij het toevoegen van QR-codes, kunt je AR in printmarketing gebruiken om de consument naar een landingspagina, formulier, video of app te sturen; het kan hen zelfs de mogelijkheid bieden om te bellen of een e-mail te sturen.

      Maar AR kan nog veel meer doen om de digitale ervaring van je drukwerk te verbeteren. Het kan verborgen tekst, afbeeldingen of afbeeldingen op uw mailings onthullen wanneer je deze op een scherm bekijkt. Het kan platte afbeeldingen op verkoopbladen omzetten in 3D-modellen en deze interactief maken. Je kunt AR zelfs gebruiken om animaties te starten, video's en geluidseffecten om meeslependere campagnes te creëren.

      Het creëren van de meest effectieve marketingcampagnes

      Wanneer je digitale en gedrukte marketinginspanningen combineert, wil je natuurlijk nog steeds de best practices op het gebied van marketing volgen. Zorg er vooral voor dat de inhoud die je via welk medium dan ook verzendt, relevant en waardevol is voor het publiek. Door print en digitaal samen te gebruiken, kun je nog een stap verder gaan en je inhoud echt personaliseren voor een zeer gerichte campagne.

      Al je materiaal – online en offline – moet een duidelijke oproep tot actie bevatten. Als je drukwerk gebruikt om klanten naar een online locatie te leiden, zorg er dan voor dat het aanbod duidelijk is en dat het makkelijk is om naar de online locatie te gaan, anders is de betrokkenheid mogelijk lager dan je had gehoopt.

      Besteed ook aandacht aan het ontwerp van je gedrukte en online communicatiemateriaal en zorg dat het goed op elkaar is afgestemd. Zorg dat afbeeldingen, kleuren en lettertypen op de verschillende media gelijk zijn. Zorg er bovendien voor dat je drukwerk de aandacht trekt, zodat consumenten je digitale aanbod willen bekijken. Het gebruik van speciale nabewerkingstechnieken zoals folie, reliëfdruk, glanzende of matte coatings of stansvormen in je drukwerk kan de aandacht van de klant voldoende trekken en vasthouden en ervoor zorgen dat ze naar de online omgeving zullen gaan.

      Ten slotte is het volgen van je campagnes uiterst belangrijk. Bedenk hoe je de ROI voor zowel gedrukte als digitale items gaat meten. Met UTM tags in de links en QR codes kun je bijhouden hoeveel mensen vanuit je printmedia naar online gaan. Je kunt meten hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van een unieke kortingscode die alleen op gedrukt marketingmateriaal wordt weergegeven om te zien hoe effectief je gedrukte materialen hebben bijgedragen aan aankopen of conversies.

      Print- en drukwerk is net zo belangrijk in je marketingcampagnes als altijd, maar met de huidige technologische verbeteringen zal het een ander doel dienen: het is een tastbare uitbreiding van je online campagnes. Door je online campagnes op unieke en boeiende manieren te combineren met gedrukte materialen, kun je je marketinginspanningen versterken en betere resultaten behalen.

      Wil jij de perfecte combinatie tussen fysieke en online communicatie maken?

      Neem direct contact met ons op voor een offerte op maat.