Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Hoe Google en Facebook geld bij jou in het laatje brengen

Dankzij een advertentietool van Google zijn klanten en zij die klant moeten worden steeds makkelijker in het vizier te krijgen. Niet te missen voor kleine en grote bedrijven. Stuur Google een bestand met e-mailadressen van je beste klanten en Google zorgt dat zij zodra ze online zijn jouw advertenties te zien krijgen.

Hoe Google en Facebook geld bij jou in het laatje brengen

Dankzij een advertentietool van Google zijn klanten en zij die klant moeten worden steeds makkelijker in het vizier te krijgen. Niet te missen voor kleine en grote bedrijven. Stuur Google een bestand met e-mailadressen van je beste klanten en Google zorgt dat zij zodra ze online zijn jouw advertenties te zien krijgen.

Vandaag geopend:

-

      E-mailmarketing is al een van de meest lucratieve vormen van targeten maar dit is helemaal (nou ja bijna) de advertentiehemel voor veel kleine en grote bedrijven. Zij kunnen nu hun beste klanten, van wie ze al het e-mailadres hebben, beter bereiken op relevante momenten, zoals Google het zelf uitdrukt. Google spreekt van de ‘I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do, and I-want-to-buy moments’ – te mooi om te vertalen.

      Dankzij de opkomst van de smartphone is het spel voor zowel adverteerder als consument definitief veranderd: de hedendaagse consument wil iets makkelijk, snel en vaak NU kunnen krijgen, zien, checken of kopen. Timing is belangrijker dan ooit.

      Non-stop naar Los Angeles

      Een voorbeeld. Stel je verkoopt reizen. Als klanten die ooit eerder zaken met jou deden nu op Google zoeken naar pakweg ‘non-stop-vlucht naar Los Angeles’, verschijnen bovenaan hun zoeklijstje jouw advertenties. Op elke mogelijke device die zij op dat moment gebruiken, mobiel, tablet of desktop. En ook als zij video’s kijken op YouTube of hun Gmail checken, krijgen zij jouw advertenties, om hen te inspireren voor hun tripje naar LA, te zien.

      Gelijkende doelgroep

      Daarnaast introduceert Google de tool Similar Audiences, waarmee marketeers met gerichte advertenties nieuwe prospects in het vizier krijgen die sterk lijken op hun bestaande klanten, in zowel interesses als karakteristieken.

      Ondanks alle bezwaren op het gebied van privacy en al het gedoe rond adblockers, fraude, waste, kwaliteit versus kwantiteit: automated advertising blijft wereldwijd maar groeien.  Volgens onderzoeksbureau Magna Global neemt de zogeheten programmatic buying van display en video advertising in 2015 toe met maar liefst 49% tot een totale besteding van 14,2 miljard dollar oftewel 12,4 miljard euro. Dit soort online-reclame is kennelijk onmisbaar om niche doelgroepen online te kunnen bereiken.

      Targetingopties bij Facebook

      Google bedenkt zo’n tool als Customer Match en Similar Audiences natuurlijk niet voor niets. Ze willen ook concurrent Facebook te slim af zijn.

      Facebook doet al langer – sinds 2012 – goede zaken met zijn dienst Custom Audiences. Hierbij kunnen adverteerders hun eigen klantinformatie zoals e-mailadres of telefoonnummer invoeren bij Facebook als targetingoptie. Die nieuwe klanten/prospects hoeven daarvoor geen volger te zijn van de betreffende adverteerder. Met Custom Audiences kun je ook een bepaalde doelgroep uitsluiten, zodat je kunt voorkomen dat bestaande klanten een aanbieding voor nieuwe klanten zien.