Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Handleiding voor inhakers in 9 punten

Het is voorjaar en dus staan Koningsdag voor de deur, 4 en 5 mei, Moederdag en Vaderdag. Kortom, de tijd voor massale inhaakadvertenties is weer aangebroken. Inhaken loont ook bij onverwachte gebeurtenissen, zeker ook omdat aansprekende inhakers massaal gedeeld worden via social media. Hieronder lees je in 9 punten de handleiding Inhaken.

Handleiding voor inhakers in 9 punten

Het is voorjaar en dus staan Koningsdag voor de deur, 4 en 5 mei, Moederdag en Vaderdag. Kortom, de tijd voor massale inhaakadvertenties is weer aangebroken. Inhaken loont ook bij onverwachte gebeurtenissen, zeker ook omdat aansprekende inhakers massaal gedeeld worden via social media. Hieronder lees je in 9 punten de handleiding Inhaken.

‘17 juni, vaderdag’. Het billboard van Porsche, met een Porsche 911 vrijstaand van opzij gefotografeerd en erboven de kop ‘17 juni, vaderdag’ (uit 1992) is een van de beste inhaakadvertenties ooit gemaakt.

Er is nog een even beroemde als briljante Vaderdag-inhaker, van Heineken. In juni 2004 stond in de dagbladen een paginagrote advertentie voor Heineken’s BeerTender. De kop luidde: ‘Al uw rimpels weg in één minuut’, en op de afbeelding was geen bier of biertap te zien, zelfs geen Heineken-logo. De visual was een potje met daarop de naam BotoCrème. Kop en foto waren zo uitdrukkelijk op moeders gericht dat vaders ‘m niet eens gingen lezen. En vrouwen wel. De eerste zin in de kleine lettertjes onderin van de advertentie waren:. ‘We willen alleen even uw aandacht voor het ideale vaderdagcadeau: de BeerTender.’

Moederdag

Zo zijn er ook prachtige inhakers op Moederdag, bijvoorbeeld van Volkswagen Nederland, dateen aantal jaren geleden de dagbladreclameprijs Vakgoud won voor zijn Moederdagadvertentie. De kopregel onder de afbeelding van een printplaatje met wat stekkertjes eraan vast luidde: ‘Het aller-, allermooiste dat je moeder kunt schenken’. In de tekst bleek het een onderdeel te zijn dat de Park Assist regelt. De parkeer-assistent wordt in de advertentie als hét ideale moederdaggeschenk aangeprezen.

Een vierde prachtvoorbeeld is het billboard dat Porsche Centrum Gelderland in Heteren neerzette, pal naast het pand langs de A50 tussen Arnhem en Nijmegen: ‘Stop de recessie! Koop een Porsche’. Dat was in november 2008, midden in de toen net los barstende kredietcrisis.

Als ondernemer kun je veel opsteken van dit soort inhaakadvertenties, en er alleen al fijne inspiratie van opdoen.

Hieronder volgt een overzicht in 9 punten waarom een inhaakadvertentie zo’n effectieve vorm van adverteren en echt aandacht trekken is.

1. Je wekt sympathie alleen al door je betrokkenheid.

Je laat als onderneming zien dat je weet wat jouw klanten of doelgroep interesseert. Je weet wat er speelt, wat mensen bezighoudt. Je toont maatschappelijke betrokkenheid. Daarmee werk je op een goede en positieve manier aan je imago en het maakt je sympathieker.

2. Je voegt waarde aan je boodschap toe.

Je boodschap is waardevoller omdat die eerder wordt opgemerkt door het publiek. Een inhaker is per definitie actueel en relevant. Het moment is alles in marketing.

3. Je kunt je al gauw onderscheiden.

De aanleiding voor je inhaker is actueel maar ook specifiek. Dat geeft je de kans om uniekere reclame te maken, waarmee je opvalt. Een advertentie over een onderwerp die eruit springt is makkelijker te maken als er een directe aanleiding voor is. Het actuele karakter leidt automatisch tot meer betrokkenheid van je klanten of potentiële klanten.

4. Een inhaker kan altijd, vaker dan je denkt.

Natuurlijk moet een inhaker inspelen op de actualiteit. Een opvallende sportprestatie van een Nederlander. Een landelijke feestdag of evenement. De verkiezing van een nieuwe president, in Nederland of in een ander land. De Dag van de Secretaresse. Het plotselinge vertrek of aftreden van een Staatssecretaris of minister. Internationale Vrouwendag. De plotsklapse rage van Pokémon. Het kampioenschap van een voetbalclub. Maar ook je eigen jubileum of juist het feest van een ander bedrijf waarbij je met je inhaker de ander feliciteert maar dan zo dat je zelf ook opvalt en er garen bij spint.

Inspiratie kun je halen uit de fraaie inhaakkalander op de website van Wedigital.

Een alternatief is die van IM Lounge.http://inhaakkalender.nu

5. Dagblad of tv zijn goed, social media zijn actueler dus beter.

Social media zoals Facebook en Twitter lijken gemaakt voor inhakers. Het mooie van een inhaker op social media is dat hij meteen gedeeld kan worden – en een goede wordt ook meestal veel gedeeld en geliked, waardoor het bereik een flinke zwieper krijgt. Als jouw inhaker viraal gaat, geeft dat een grote kick en ook meer merkbekendheid en daarmee business.

6. Leg vast inhaakadvertenties of ideeën ervoor klaar.

Je hebt in januari een briljant idee voor inhakers met Sinterklaas of kerstmis? Sla het op, het is eerder eind november of december dan je denkt.

Er zijn ook gebeurtenissen die je al kunt voorspellen of die al (bijna) vaststaan, zoals een hittegolf, of een Elfstedentocht, Koningsdag en de Nieuwjaarsduik.

7. Wees er vroeg bij.

Als er iets gebeurt dat direct gesprek van de dag is, wil je liever niet de twintigste zijn die erop inhaakt met een commercieel geladen boodschap. Niet alleen in kwaliteit moet je je onderscheiden van de concurrentie maar ook in snelheid.

8. Gebruik humor.

Vooral humor blijkt goed te werken in inhakers. Kijk maar naar de voorbeelden van Porsche, Volkswagen en Heineken aan het begin van dit stuk. Niet alleen wekt humor sympathie op en versterkt daarmee je boodschap en je merk, humor verhoogt de deelbaarheidsfactor. Grappige dingen worden nu eenmaal eerder gedeeld op social media. Lef werkt ook goed, maar alleen bij een goede dosering: al te brutaal of beledigend zijn kun je niet maken als bedrijf, je wordt al gauw door het publiek afgestraft.

9. Maak de inhaker relevant voor je merk.

Porsche kan wel inhaken op Vaderdag met zijn hilarische overdrijving (koop dit jaar geen sokken of een thuistap maar een Porsche voor vader). Maar Porsche kan moeilijk of aanzienlijk moeilijker inhaken op de 18e verjaardag van Prinses Amalia of een onverwachte hittegolf.

Wees creatief, er kan meer dan je denkt. M&M’s haakte in 2000 op een erg grappige en relevante manier in op de millenniumwisseling met een billboard met de kop: ‘illenniu’ en daaronder: ‘Zonder M&M wordt het niets’.