Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Haatmail is direct mail met een liefdevolle boodschap

Haatmail is niet alleen maar negatief. Het kan de driver zijn voor een nog positievere emotie en voor grotere merkbekendheid. Liefde is het antwoord, bewijst een koekjesfabrikant die overstelpt werd met haatmail.

Haatmail is direct mail met een liefdevolle boodschap

Haatmail is niet alleen maar negatief. Het kan de driver zijn voor een nog positievere emotie en voor grotere merkbekendheid. Liefde is het antwoord, bewijst een koekjesfabrikant die overstelpt werd met haatmail.

Vandaag geopend:

-

      Bij haatmail denk je direct aan verwensingen aan politici uit de extreme hoek of aanhangers van extreem rechtse of linkse politici. Ook andere beroemdheden die iets opvallends zeggen, doen of durven zijn haast verzekerd van haatmail. Normale mensen zijn al snel van slag van haatmail. Maar wie creatief is, gebruikt haatmail juist om er een extra positieve draai aan te geven.

      Neem de Amsterdamse kunstenaar Tinkebell, een pseudoniem van Katinka Simonse, die van het bont van haar eigen Cyperse kat een tas maakte en wagonladingen haatmail kreeg nadat ze die tas tentoonstelde. Ze verzamelde al die mail in een boek, waarmee ze haar boodschap nog duidelijker maakte: de hypocrisie van bont- en leerdragers aantonen met de vraag waarom een tas van poezenleer niet mag maar wel uit de huid van een koe of kalf. En in ieder geval werd haar kunstenaarsnaam annex merk Tinkebell in één klap wereldberoemd.

      De haatmail die reality-ster Caitlyn Jenner (voorheen topatleet Bruce Jenner) kreeg na haar transformatie van man naar vrouw werd door een kunstenaar verwerkt in een portret. Wat weer tot extra naamsbekendheid leidde.

      Emotie triggeren

      En zoals iedereen weet: op sociale media wordt een boodschap pas gedeeld, geshared, geretweet en doorgestuurd als je een emotie triggert.

      Dat werd weer eens bevestigd door de campagne in 2014 van de Amerikaanse koekjesfabrikant Honey Made. Het bedrijf bracht een reclamespotje uit waarin het álle families viert, niet alleen het reclame-stereotype blanke ouders met blank kindje, maar ook een homokoppel en een multiraciaal gezin. Het leverde het bedrijf een lawine aan haat-mail op van homofoben.

      Honey Made reageerde heel doordacht en letterlijk liefdevol. Het liet twee kunstenaars zijn verrassende antwoord vormgeven. Hoe? Klik hier. Het filmpje trok al bijna 4,5 miljoen kijkers.

      Zo wordt haatmail hotmail. Gedeeld en geliket door miljoenen.