Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Ga wat vaker naar de bioscoop, marketeer

2017 is het derde recordjaar op rij voor de bioscoop en het bezoek stijgt de laatste jaren elk jaar. Er worden ook steeds meer nieuwe bioscoopzalen gebouw, en oude zalen gerenoveerd. Daardoor krijgen ook steeds meer bioscopen de nieuwste techniek aan boord, zoals Dolby Vision en 4DX. Dat opent extra perspectieven voor marketeers die jonge doelgroepen willen bereiken. Hieronder lees je de 12 Grote Voordelen van naar de film gaan voor adverteerders.

Ga wat vaker naar de bioscoop, marketeer

2017 is het derde recordjaar op rij voor de bioscoop en het bezoek stijgt de laatste jaren elk jaar. Er worden ook steeds meer nieuwe bioscoopzalen gebouw, en oude zalen gerenoveerd. Daardoor krijgen ook steeds meer bioscopen de nieuwste techniek aan boord, zoals Dolby Vision en 4DX. Dat opent extra perspectieven voor marketeers die jonge doelgroepen willen bereiken. Hieronder lees je de 12 Grote Voordelen van naar de film gaan voor adverteerders.

Vandaag geopend:

-

      1. Bioscoopbezoek zit in de lift.

      Het bezoek aan bioscopen in Nederland steeg in 2017 met 5,3% naar een totaal van bijna 36 miljoen filmbezoeken. Die kaartjes zijn bij elkaar goed voor een omzet van bijna 302 miljoen euro. Per hoofd van de bevolking kom je in 2017 dus uit op 2,1. Dat gemiddelde is sinds 1978 niet meer bereikt. Het bezoek aan bioscopen en filmtheaters is in Nederland sinds 1965 niet meer zo hoog geweest.

      2. Nederlandse bioscopen zijn volledig gedigitaliseerd.

      Er kan weinig meer fout gaan in een Nederlandse bioscoop. De celluloid rollen worden nergens meer op een spoel gelegd, alle films worden volledig gedigitaliseerd getoond. Dat maakt heel veel nieuwe technieken mogelijk en dat biedt ook een adverteerder nieuwe kansen.

      3. Technologische innovaties zijn aanjagers van bezoek.

      Denk daarbij aan IMAX en ook aan Dolby Cinema en Dolby Vision, waarbij beeld en geluid nog beter op elkaar zijn afgesteld. En kijk vooral naar 4DX, die de filmbeleving nog intenser maakt. In meerdere bioscopen in Nederland is al 4DX ingebouwd. Dé Kersthit van 2017, Star Wars: The Last Jedi, was ook al helemaal klaar voor 4DX.

      4. 4DX laat de bezoeker de film nóg meer beleven.

      4DX is een van de meest veelbelovende nieuwe technologieën in de bioscoop. De speciale 4DX-zalen hebben bewegende stoelen en twintig effecten die synchroon lopen met de actie van de film. Bij een spannende achtervolging van een auto beweegt je stoel mee in de bocht. Als een vliegtuig in de film overvliegt hoor je niet alleen het geraas heel duidelijk alsof je erbij bent maar voel je ook de luchtstroom. Als het regent voel je letterlijk nattigheid, en binnenkort wordt het systeem uitgebreid met geuren.

      Deze 4D-belevenis was enkele jaren gelden al te beleven in Barcelona, in een bioscoop die een 4DX-documentaire over het werk van de kunstenaar/architect Gaudi toonde. 4DX zorgt voor speciale ervaringen die mensen thuis niet na kunnen bootsen, ook al hebben ze de beste en grootste LED-schermen aan de muur of en beamer met muurprojectie. Daarvoor gaan mensen naar de bioscoop. Geheimpje verklapt: alle effecten komen uit de stoel voor je.

      5. Er worden al 4DX-commercials gemaakt.

      Er zijn in de Nederlandse bioscopen al diverse 4DX-commercials getoond. Bijvoorbeeld voor het ministerie van Defensie, in een wervingsfilm De vliegers, voor de luchtmacht. Je voelt als kijker alles wat er gebeurt. Bij Defensie zijn ze er enthousiast over. In komende commercials voor landmacht, luchtmacht en marine worden wel tot twintig effecten in de films verwerkt. Een tweede commercial was voor Nissan. Je voelt de auto door bochten gaan, je voelt ook de rijwind. Als de auto door een plas rijdt, voel je dat ook.

      6. Aantal bioscopen groeit flink.

      In 2017 kwamen er in Nederland liefst dertien nieuwe zalen met circa 2.800 stoelen bij (opgave: Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF)). De afgelopen drie jaar nam het aantal zalen toe met ruim 11% tot een totaal van 959. Daarnaast is er ook veel geïnvesteerd in renovatie en nieuwe technieken in bestaande zalen.

      7. Advertentieomzet in de bioscoop steeg in 2017 ook weer.

      De bioscoopreclameomzet steeg in 2017 behoorlijk (er worden geen cijfers over bekend gemaakt). Voor adverteerders – in opkomst zijn personeelwervingscampagnes ook van ICT-bedrijven – is de bioscoop een goed alternatief voor tv en on demand video.

      8. Je bereikt jongeren in de bioscoop.

      Met een commercial in de bioscoop kun je jongeren bereiken. Terwijl op (lineaire) televisie jongeren van 18 tot 25 al zo’n beetje afgehaakt zijn, zijn ze wel in de bioscoop te vinden. En dus ook goed te bereiken. Groot voordeel is ook dat deze jongeren erg in zijn voor nieuwe snufjes, ervaringen en technologieën zoals 4DX.

      9. De impact van film op het witte doek is groot.

      De kracht van een commercial op filmdoek is ongeëvenaard. Dankzij de nieuwste bioscooptechnieken zowel in beeld en geluid en ook in bijkomende dimensies (beweging, licht, luchtstromen, geur) is de impact van reclame groot.

      10. Je publiek is volledig gefocust.

      De bioscoopbezoeker gaat volledig op in het scherm. De zaal biedt geen afleiding. Bioscoopreclame heeft daardoor aanzienlijk hogere attentiewaarde dan tv. In de bioscoop blijf je ook zitten tijdens de reclame, je doet niets anders. Je hebt echt wat je noemt een captive audience. Zelfs worden mensen niet afgeleid door hun telefoon, want die moet tijdens de voorstelling uit. Sterker nog, de nieuwe technieken zijn echt goed voor de Wow-factor. Dan word je er als bezoeker ingezogen en taal je ook niet meer naar je telefoon.

      11. On demand-video helpt filmbezoek alleen maar.

      Het steeds groeiende online aanbod van video on demand doet niets af aan het bioscoopbezoek, integendeel. Je kunt eerder spreken van een omgekeerd effect. Kijkers zijn daardoor meer geïnteresseerd geraakt in film en video in de breedste zin, dus ook in bioscoopbezoek.

      12. Speciale events maken bioscoop voor adverteerders nog interessanter.

      De seizoensfinale van de populaire serie Game of Thrones werd in samenwerking met Ziggo in zeven zalen van Pathé in het hele land vertoond, en was helemaal uitverkocht. In 2017 werd ook de bokswedstrijd McGregor-Mayweather live in de bioscoop vertoond, en dus ook ’s nachts blijken de bioscopen vol te zitten. Samen met RTL vertoonde Pathé de laatste aflevering van Expeditie Robinson, compleet met een event met de deelnemers en presentatoren.