Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Een mix van offline en online marketing is het beste

Om een breed publiek aan te spreken, ben je er niet met alleen online marketing. Flyers, buitenreclame, printadvertenties… en dan zijn er nog meer offline mogelijkheden.

Een mix van offline en online marketing is het beste

Om een breed publiek aan te spreken, ben je er niet met alleen online marketing. Flyers, buitenreclame, printadvertenties… en dan zijn er nog meer offline mogelijkheden.

Vandaag geopend:

-

      Klanten zijn net mensen: ze zijn overal en nergens. Omdat je klanten steeds ergens anders zijn en hun aandacht steeds meer versnipperd is, is het steeds belangrijker om via verschillende kanalen met ze te communiceren. Zowel online als offline.

      Daarom hoor en lees je zo vaak over multichannel, cross-channel en omnichannel. Voor wie die begrippen abracadabra zijn: er wordt niks anders mee bedoeld dan dat je én online moet inzetten maar ook print, radio en buitenreclame.

      Gevangen in online marketing

      Enkele jaren geleden moest iedereen online. Je moest een fancy website, een webshop, met liefst een blog, en iedereen moest op social media. Anno nu wordt duidelijk dat pure online-spelers zichzelf gevangen zetten in een steeds meer verzadigde markt, terwijl offline de mogelijkheden groeien.

      Dankzij de economische crisis en de massale focus op online marketing is adverteren in conventionele – en nog immer effectieve – media aanzienlijk goedkoper geworden. De advertentietarieven van alle offline-media: buitenreclame, dagbladen, magazines en huis-aan-huisbladen zijn gedaald.

      1. Ga naar buiten!

      Buitenreclame-exploitanten als JCDecaux, Exterion en ClearChannel hebben hun tarieven de laatste jaren naar beneden bijgesteld. Dat brengt outdoor adverteren voor meer bedrijven binnen bereik. Reclame maken in abri’s, bushokjes, in de bus, op treinstations en billboards is niet alleen steeds goedkoper. Het is ook een prachtige mogelijkheid om op te vallen, met creatieve uitingen. Wie echt iets leuks bedenkt, kan erg goede plekken krijgen op markante punten in de stad of langs de snelweg.

      2. Verspreid flyers

      Zichtbaarheid creëren kan op ontelbare manieren. Laat flyers drukken en deel ze uit op straat, op markten, beurzen en evenementen. Huur desgewenst promoteams in.

      3. Ga sponsoren.

      Benader verenigingen, scholen, goede doelen en eventorganisatoren. Met sponsoring maak je jezelf sympathiek en belangrijker speel je jezelf heel snel in de kijker. Je kunt ook sponsoren in natura.

      4. Open een tijdelijke winkel.

      Wie een webshop heeft en niet de middelen heeft om een permanente fysieke winkel te openen, kan een tijdelijke winkel betrekken. Eigenaren van leegstaande winkelpanden zijn maar wat graag bereid om hun pand beschikbaar te stellen. En leegstand is er overal, ook in de duurste winkelstraten. Tot in de normaal onbetaalbare Kalverstraat in Amsterdam aan toe. Een goede manier om tijdelijk zichtbaar te zijn voor een publiek dat jou anders niet opmerkt.

      5. Open een permanente winkel.

      Een permanente fysieke winkel is natuurlijk ideaal. Niet alleen omdat je zichtbaarder bent. Je kunt ook betere service verlenen in de winkel. Klanten kunnen jou en je medewerkers persoonlijk spreken. Je kunt een afhaalpunt opzetten, waar klanten ook producten retour kunnen brengen. Ze kunnen dan in de winkel ook de rest van het assortiment bekijken. Kijken is kopen!

      6. Open een virtuele winkel.

      Dankzij moderne technologieën zijn er steeds meer mogelijkheden om je webwinkel ook outdoor te promoten en open te zetten. Zo kun je ook offline producten verkopen door gebruik te maken van QR-Codes, Layar (Augmented Reality), NFC (Near-Field Communication, en gewoon streepjescodes. Nu (haast) iedereen een smartphone heeft wordt naast e-commerce mCommerce steeds belangrijker. Mobiele verkoop dus. Elke openbare plek kan zo worden omgetoverd tot een virtuele pop-up store, waar mensen bijvoorbeeld door het scannen van een QR-Code met hun smartphone bij een virtuele webwinkel producten kunnen kopen.

      De mogelijkheden van cross-channel zijn onbeperkt en letterlijk onbegrensd. Vervolmaak je online-marketing dus met offline-marketing, daarmee bereik je gegarandeerd een groter en breder publiek.