Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Sites & Apps

Dit verwachten klanten van jouw website

Het is haast geen verrassing meer dat klanten het fijner vinden om te winkelen bij kleine of lokale bedrijven, als ze hier de kans voor krijgen. Maar… shoppers verwachten wel dat deze bedrijven een moderne, professionele website hebben.

Dit verwachten klanten van jouw website

Het is haast geen verrassing meer dat klanten het fijner vinden om te winkelen bij kleine of lokale bedrijven, als ze hier de kans voor krijgen. Maar… shoppers verwachten wel dat deze bedrijven een moderne, professionele website hebben.

Een streepje voor op kwaliteit

De meeste klanten vinden dat lokale winkels een algehele betere shopbeleving te bieden hebben. “De kwaliteit” is daarbij de meest voorkomende reden geweest, meldde in 2016 een Yodle enquête door Screenwerk.

In ruil voor betere kwaliteit en persoonlijke service van onafhankelijke verkopers, zijn lokale klanten bereid om wat meer te betalen. Maar wel tot op zekere hoogte. 72% zei bijvoorbeeld meer te willen betalen voor producten van betere kwaliteit. Terwijl de helft bijlegt voor persoonlijke service.

Tegelijkertijd wordt er ook van kleine bedrijven verwacht dat ze concurrerende prijzen aanbieden, naast loyaliteitsprogramma’s. Onder de topredenen waarom klanten weg gaan bij lokale bedrijven behoren kwaliteitsproblemen met 69%, gevolgd door stijgende prijzen (60%).

Bouw een betere website

Opvallend genoeg zijn zowel klanten als kleine bedrijven het met elkaar eens over het belang van “een betere website”. Desalniettemin is dit waar lokale bedrijven vaak tekort schieten, in vergelijking met nationale ketens.

Marketeers en eigenaren van kleine bedrijven, opgelet! De onderstaande tabel laat de verschillen zien tussen klantverwachtingen en differentiatie. Klanten verwachten dat hun loyaliteit naar kleine bedrijven beloond wordt. Ook verwachten zij een bepaald niveau van digitale mogelijkheden. Zoals de mogelijkheid om een afspraak te maken, online te winkelen en een review achter te laten. Dit geldt ongeacht het type apparaat waarmee de website bekeken wordt, sinds mobielvriendelijke websites alsmaar belangrijker worden. Bekijk wat klanten verwachten van jouw website en waarmee klanten denken dat je je kan onderscheiden van concurrenten. Dat kan zomaar iets anders zijn dan je denkt!

Online mogelijkheden Niet belangrijk Verwacht Onderscheidend
Speciale aanbiedingen voor terugkerende klanten 12% 31% 57%
Online reviews lezen over het bedrijf 24% 40% 36%
Online afspraken boeken 39% 28% 33%
Online betaalmogelijkheden 38% 34% 28%
De mogelijkheid om een review achter te laten 38% 41% 21%

Goed nieuws over reviews

Een positieve afsluiter: De enquête bevestigde wat Yelp jarenlang heeft geclaimd over online reviews. In tegenstelling tot wat er voorheen werd gedacht, genereren positieve ervaringen meer klantreviews dan negatieve ervaringen. Dus ga door met focussen op kwaliteit en persoonlijke service, want klanten delen -gelukkig- het goede woord met hun vrienden en online followers!