Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

De 8 grote voordelen van e-mailmarketing

Nu video als communicatietool steeds belangrijker wordt, wordt e-mail door sommigen als ouderwets beschouwd. Dat is onterecht. Niet voor niets groeit e-mailmarketing de laatste jaren fors. E-mail is effectief, snel, goedkoop en goed meetbaar.

De 8 grote voordelen van e-mailmarketing

Nu video als communicatietool steeds belangrijker wordt, wordt e-mail door sommigen als ouderwets beschouwd. Dat is onterecht. Niet voor niets groeit e-mailmarketing de laatste jaren fors. E-mail is effectief, snel, goedkoop en goed meetbaar.

Vandaag geopend:

-

      E-mail is een Zwitsers zakmes waarvan de mesjes aan twee kanten snijden. Je kunt e-mail inzetten in consumentenmarketing en in b2b-marketing. E-mail werkt zowel voor new business als voor sales en marketing op bestaande klanten. Een Trendonderzoek Dialoogmedia van brancheorganisatie DDMA in 2016 liet zien dat consumenten het liefst via e-mail worden benaderd door organisaties waar zij klant zijn. Bovendien is e-mail effectief en resultaatgericht, en goed meetbaar. En dan ook nog snel, goedkoop en veelzijdig.

      Niet voor niets geven 9 van de 10 marketeers aan dat e-mailmarketing een belangrijke strategische rol speelt bij het behalen van hun doelstellingen. Ruim 60% van de b2b-marketeers geeft aan dat de kosten per lead laag tot heel laag zijn

      1. Snelheid en timing

      Een e-mailcampagne opzetten is relatief snel te regelen, in ieder geval veel sneller dan een print-, outdoor- of directmailcampagne. Het moment van verzenden is ook naar eigen wens en exact te bepalen. E-mail leent zich dus ook prima voor snelle (sales)acties.

      2. Lage kosten

      De cpc oftewel cost per contact ligt relatief laag, zeker in verhouding met andere middelen zoals telemarketing of directmailings. Zeker als je slim templates inzet en zorgt voor een goede integratie met je CRM-systeem is de doorlooptijd kort en beperk je de productiekosten nog verder.

      3. Geïnteresseerde doelgroep

      De opt-in-wet vereist dat je uitsluitend e-mailnieuwsbrieven kunt sturen naar mensen die daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven en die dat dus ook op prijs stellen.

      4. Vormgeving flexibel

      De opmaakmogelijkheden van e-mail zijn uitgebreid en visuele ondersteuning is er te over. De komst van HTML 5 biedt weer nieuwe technische mogelijkheden, zoals bewegend beeld en directe interactiemogelijkheden.

      5. Personalisatie

      E-mail is makkelijk te personaliseren, alle velden uit de database kunnen gebruikt worden om ontvangers persoonlijk aan te spreken en tegemoet te komen aan de specifieke voorkeuren van de respondenten.

      6. Accountability

      Met e-mailmarketing zijn resultaten van campagnes snel en gemakkelijk inzichtelijk te maken. Het aantal geopende mailings, clicks, respons, het is allemaal inzichtelijk. Zeker vergeleken met traditionele media is e-mailmarketing heel goed meetbaar. Dat is een uitkomst voor marketeers die budgetbestedingen en resultaten van campagnes streng willen bewaken.

      7. Veel keus in software

      Het aantal e-mailtools is net zo explosief gegroeid als e-mailmarketing zelf. Er is een uitgebreide keuze aan softwarepakketten.

      8. Integratie met andere systemen

      Steeds meer integratie is mogelijk tussen e-mailmarketingtools en andere softwaretools zoals CRM-systemen. Ook zien we e-mailtools waar de marketeer complete campagnes mee kan inrichten met variabele content aan de hand van de voorkeuren van de respondent.