Communicatietrends
De 7 simpelste en snelste tips om te scoren met social media
De 7 simpelste en snelste tips om te scoren met social media
Ook al heb je als ondernemer of marketeer geen of weinig ervaring met social media, je kunt er snel goede resultaten mee boeken. Je hoeft maar enkele grondbeginselen onder de knie te krijgen. Welke 7 dat zijn lees je hieronder. Online marketing is geen moeilijke wetenschap maar een kwestie van doen, gezond verstand en een goed humeur.
Ook al heb je als ondernemer of marketeer geen of weinig ervaring met social media, je kunt er snel goede resultaten mee boeken. Je hoeft maar enkele grondbeginselen onder de knie te krijgen. Welke 7 dat zijn lees je hieronder. Online marketing is geen moeilijke wetenschap maar een kwestie van doen, gezond verstand en een goed humeur.
De 7 simpelste en snelste tips om te scoren met social media
Ook al heb je als ondernemer of marketeer geen of weinig ervaring met social media, je kunt er snel goede resultaten mee boeken. Je hoeft maar enkele grondbeginselen onder de knie te krijgen. Welke 7 dat zijn lees je hieronder. Online marketing is geen moeilijke wetenschap maar een kwestie van doen, gezond verstand en een goed humeur.
-
1. Weet wie je doelgroep is.
Stel je wilt nieuwe klanten bereiken via social media. Als je jongeren wilt bereiken kun je beter Snapchat of Instagram inzetten dan Facebook en Twitter. Indien je doelgroep wat ouder is, bijvoorbeeld moeders van een eerste kind, heb je meer aan Instagram. En als je elektrische fietsen verkoopt, moet je Facebook inschakelen.
2. Maak je doelgroep klein kleiner kleinst, hij breidt vanzelf uit.
Soms moet je je doelgroep verkleinen in plaats van heel breed laten uitwaaieren. Als jij bijzondere koffie verkoopt, die ook nog eens aan de prijs is, kun je beter in eerste instantie professionals en experts benaderen, bijvoorbeeld barista’s in de horeca of aanbieders van espressomachines en andere goede koffieapparaten. Of de echte liefhebbers. Hetzelfde geldt als je bijzondere wijnen verkoopt, of klassieke automobielen.
Als je eenmaal een kleine doelgroep bereikt bij wie jouw product of bedrijfsvisie aanslaat, zullen zij vanzelf anderen om hen heen informeren over jouw kwaliteit en aanbod. Zeker omdat zij als experts en liefhebbers nu eenmaal geloofd worden door anderen. Aan hun oordeel wordt waarde gehecht. Stel dat je met je koffie één goede horecagroothandelaar bereikt. Of met jouw visie op klassieke auto’s één redacteur van een invloedrijk tijdschrift over auto’s. Dan bereik je via hen vanzelf een aanzienlijk groter publiek en dus een potentieel veel grotere klantenkring dan je ooit op eigen houtje had kunnen bereiken.
3. Praat niet alleen over jezelf of je product.
Al te nadrukkelijke verkooppraat valt niet echt goed op social media, of je nu iets op LinkedIn post of op Snapchat. Je kunt wel praten over je product of over jezelf als iemand er expliciet naar vraagt natuurlijk. Maar begin er niet zelf over. Mensen, althans de meeste mensen, vinden productinformatie ook helemaal niet interessant. Ze kijken vooral op social media om geëntertaind te worden, om iets nieuws te lezen of te zien. Breng dan ook nieuws, en vertel iets leuks over jouw vak, over de branche waarin je werkt, over typische toepassingen of gebruikers van jouw producten of diensten.
Vertel over hoe mensen reageren op jouw werk of op een reclameactie die je hebt uitgevoerd. Geef je mening, laat je stem horen, reageer op anderen, reageer op nieuws of actualiteiten in jouw vak, geef af en toe een advies. Je maakt daardoor ook naam voor jezelf. En daarmee werk je aan je eigen merk. Bedenk hoe je in een vriendengroep praat over jezelf en je werk. Daar ga je ook jezelf niet op de borst kloppen. En als jij hogedrukreinigers verkoopt ga je ook niet op een verjaardag aan je schoonzus een uur vertellen over de specificaties van de nieuwe Kärcher HGR24 Easyline (we noemen maar een voorbeeld).
4. Laat zien en vertel voor wie je werkt.
Stel je geeft een training bij Randstad, of een workshop bij het vrouwenoverleg van VNO-NCW Zuid-Limburg. Of je bent uitgenodigd voor een lezing op een vakcongres. Je staat met je foodtruck op een bekend festival, zoals de Rollende Keukens. Of je organiseert zelf een seminar waar sprekers van bekende bedrijven – uit jouw regio of landelijk – optreden. Of je wordt geïnterviewd door een vakblad, een televisie- of radioprogramma, de krant, een huis-aan-huisblad, een online magazine. Het is erg aan te raden daar melding van te maken op Twitter, Facebook of LinkedIn. Mét foto is het nog beter.
Dat is erg goed voor je naam en faam. Je laat zien hoe druk je bent, dat je serieus aan het werk bent en betrouwbaar bent voor derden. Jouw reputatie gedijt bij het samenwerken met of het werken in opdracht voor grote en kleine (bekende) bedrijven en organisaties. Het is net als met Messi die Adidas schoenen draagt terwijl zijn ploeg, FC Barcelona, een sponsorcontract met Nike heeft. Je denkt dan toch dat je die adidasjes moet hebben.
5. Profiteer van het mond-tot-mond-effect.
Mensen vertellen elkaar graag verhalen. En ook hun ervaringen met bedrijven geven ze graag aan elkaar door. Zo werkt het met restaurants, cafés, hotels, kappers, wellnescentra en massagesalons ook. Je vertelt erover in een post en andere zijn direct getriggerd, omdat jij het bent die er positief over is en dat is vaak al een waardevolle recommandatie. Social media zijn een vorm van mond-tot-mondreclame bij uitstek.
Zeker als dat wat je uitserveert (in een restaurant) of je bedden en badkamer (in een hotel) of je klantbehandeling (bij de kapper) goed is, vertellen mensen dat aan elkaar. Net als een goed product. Gebruikers die enthousiast twitteren over hun nieuwe slimme thermostaat van Toon zijn belangrijker om nieuwe klanten te werven voor Toon dan de eigen verhalen van Toon op zijn website. Jouw klanten zijn uiteindelijk je beste verkopers.
6. Laat iets van jezelf zien via social media.
Je hebt een kapperszaak. Of een brillenzaak. Maar waarom heb jij die zaak? Waar doe jij het voor? Hoe ben je ertoe gekomen? Wat is jouw verhaal? Die verhalen en verklaringen kun je best vaak terug laten komen in je posts op social media. Jij moet zelf geloofwaardig zijn voordat mensen je producten of diensten als geloofwaardig beschouwen. Dan pas gunnen mensen jou hun geld of hun business.
En datzelfde geldt voor je medewerkers, verkopers, binnendienstmensen, alle mensen in je onderneming. Laat zien wie ze zijn. Maak een subpagina op je website met ‘het Team’. Maak goede foto’s en vertel over iedereen iets, niet alleen werk gerelateerd maar ook over hobby’s en interesses. Geef een kijkje in de keuken, onder de motorkap van de machine. Je bedrijf gaat leven als er een persoonlijke band ontstaat met mensen.
7. Last but not least: maak een goede website.
Je website laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt als onderneming. Als je leuke en interessante dingen te melden hebt op social media en mensen weten je website daardoor te vinden – daar is alles om te doen ook – dan moet wat ze daar aantreffen niet tegenvallen. Integendeel, het moet het liefste hun verwachtingen overtreffen.
Op je website heb je alle ruimte om te vertellen over jou en je medewerkers, en over je producten en diensten. Maar ook daar: beperk je, ook al heb je alle ruimte. En essentieel: gebruik dezelfde taal als op je posts op social media. Vertel alles zo alsof je aan je buurvrouw over de heg vertelt. In eenvoudige recht-toe-recht-aan-taal, zonder te veel jargon en recht voor zijn raap. Ga niet ineens schrijven in plechtige stadhuistaal.
Een blog opnemen als onderdeel van je website maakt je online visitekaartje, je virtuele etalage helemaal af. In een blog kun je uitgebreider op je producten en diensten ingaan, op actualiteiten die in verband staan met jouw bedrijf of op persoonlijke gebeurtenissen die je kunt matchen bij alles wat je verkoopt. Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos. Maak er gebruik van. Mensen lezen graag wat jij als autoriteit op jouw vakgebied te vertellen hebt. Zeker als het om heel specialistische onderwerpen gaat, willen mensen er meer van weten en dus meer van jou weten.
Groot voordeel van een blog: Google houdt van unieke en goede content en zet jouw website daardoor hoger in de zoekresultaten als mensen googlen naar producten of diensten in jouw vakgebied.