Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

Datingapp van Domino’s leidt tot domino-effect in de media

Houd jij van peperoni op je pizza? En ananas op je pizza, is dat een go of juist een no go? Je kunt lang discussiëren over welke pizza wel of niet lekker is en hoe je die moet eten. Dat bracht pizzabakker Domino’s op een lumineus idee: Domino’s Dating, oftewel daten op basis van jouw favoriete pizza. Ze ontwikkelde hiervoor een speciale datingapp. Doe als Domino’s en wees creatief met content marketing: dat levert je heel veel gratis publiciteit in relevante media op.

Datingapp van Domino’s leidt tot domino-effect in de media

Houd jij van peperoni op je pizza? En ananas op je pizza, is dat een go of juist een no go? Je kunt lang discussiëren over welke pizza wel of niet lekker is en hoe je die moet eten. Dat bracht pizzabakker Domino’s op een lumineus idee: Domino’s Dating, oftewel daten op basis van jouw favoriete pizza. Ze ontwikkelde hiervoor een speciale datingapp. Doe als Domino’s en wees creatief met content marketing: dat levert je heel veel gratis publiciteit in relevante media op.

Vandaag geopend:

-

      Kan je favoriete pizza een perfecte match opleveren? Domino’s Nederland is ervan overtuigd van wel. ’s Lands grootste pizzabakker lanceert daarom een eigen datingapp, die gebruikers matcht op basis van hun pizzavoorkeur. Domino’s organiseert er een grote landelijke reclamecampagne omheen maar zorgt ook voor extra activatiemarketing met zogeheten Domino’s Dating XL-avonden, die door heel Nederland plaatsvinden in vestigingen van Domino’s. Domino’s is met ruim 250 vestigingen in Nederland marktleider, en het grootste Quick Service Restaurant (QSR) in Nederland.

      Datingapp op basis van eetvoorkeuren

      Er zijn natuurlijk al veel verschillende datingapps. Denk aan Tinder en Grindr en dan zijn er nog de specialistische apps die mensen matchen op basis van afstand, opleidingsniveau of uiterlijk. Een app die matcht op basis van eetvoorkeuren was er nog niet. En pizza is, hoe je het (of hem) wendt of keert, nu eenmaal de uitgesproken favoriete etenswaar van de meeste Nederlanders. In 2017 bestelden Nederlanders samen voor 440 miljoen euro aan online bezorgde maaltijden, waarbij pizza de ultieme favoriet is, gevolgd door grillgerechten en fastfood. En iedereen heeft zijn of haar eigen ook uitgesproken voorkeuren hoe die pizza samengesteld moet zijn.

      Pizzasoulmate

      We brengen de liefde voor pizza en het idee van mensen met elkaar matchen op basis van specifieke kenmerken samen in een datingapp, verklaart Domino’s zelf zijn initiatief. ‘Want wat is er nou leuker dan het vinden van jouw pizzasoulmate en om na een online pizzaflirt samen jullie favoriete pizza te delen?’. Na het downloaden van de app Domino’s Dating – voor Apple en Android beschikbaar – krijgen gebruikers een aantal vragen voorgeschoteld. Zoals ‘Eet jij je pizza met mes en vork?’ of ‘Olijven op een pizza, ja of nee?’. Op basis van deze vragen stelt het systeem een persoonlijk pizzaprofiel samen en zoekt het vervolgens een match voor een chat. Domino’s helpt je ook met het opstarten en voortzetten van een chat, bijvoorbeeld met bruikbare openingszinnen en oneliners. Daartoe is een ‘cheesy pick-up line’ feature in de app ingebouwd.

      Parijs

      Om de app Domino’s Dating letterlijk handen en voeten te geven, organiseert Domino’s Nederland sinds eind november elke donderdag in verschillende vestigingen zogeheten Domino’s Dating XL-avonden. Op deze avonden kunnen alle matches uit de Domino’s Dating-app naar een Domino’s-vestiging komen die voor de gelegenheid romantisch is aangekleed, waar zij een geheel verzorgde pizzadate krijgen voorgeschoteld. Zo wordt online flirten aangevuld met de real thing, namelijk IRL-flirten. Er is ook nog een wedstrijd waarbij je kans maakt op een reisje naar liefdesstad Parijs.

      To the rescue

      Wat zo buitengewoon slim is van de actie van Domino’s Pizza: ze weten hoe ze jongeren in beweging moeten krijgen. Dat begint al met de overvloedige persaandacht die de nieuwe datingapp krijgt. Cosmo Girl kopt in kapitalen: ‘Alle pizza lovers opgelet! met de domino’s dating app kun jij je soulmate vinden!’ En Cosmo weet er weg mee, met de pakkende koppen: ‘DOMINO’S TO THE RESCUE!’ – ook in kapitalen, en de heading: ‘Van online pizza flirt naar real-life pizza date’. Meidenblad Glamour is ook erg enthousiast en komt op haar website met oneliners als ‘Swipe for a slice’ en verwijst direct door naar een eerder gepubliceerd artikel met de kop ‘Dit zegt je favoriete pizza over je persoonlijkheid’.

      Offensief

      Online singles-magazine Singlessite.nl is ook meegesleept door het Domino’s-offensief, en kopt ‘Daten op basis van je lievelingspizza? Het kan!’. En ook foodvakbladen als Foodclicks en marketingvakbladen als Adformatie, Emerce en DutchCowboys besteden ruime aandacht aan de pizzadatingapp. Of de datingapp zelf nu net zoveel gebruikers als Tinder krijgt of niet, is niet de hoofdmoot en zeker niet het hoofddoel van de actie. Het slimme van Domino’s is dat ze op een erg leuk en blijkbaar breed aansprekend idee komen en het vervolgens tot in perfectie weten uit te voeren. Daardoor gaat de actie viral en weet het bedrijf tonnen aan publiciteitswaarde binnen te slepen. Zo’n publiciteitsstunt bedenken voor jouw eigen bedrijf wordt er wel extra verleidelijk op.