Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Strategie

Consistentie is de sleutel voor het bouwen van een merk

Denk eens aan een groot merk - maakt niet uit welk groot merk. Waaraan denk je bij dat merk? Zijn het de producten die het aanbiedt? Of hun slogan? Of de visuele beelden waarmee ze adverteren? Waarschijnlijk denk je aan alle drie, maar vooral aan de derde optie: de visuele beelden die geassocieerd worden met dat merk.

Consistentie is de sleutel voor het bouwen van een merk

Denk eens aan een groot merk - maakt niet uit welk groot merk. Waaraan denk je bij dat merk? Zijn het de producten die het aanbiedt? Of hun slogan? Of de visuele beelden waarmee ze adverteren? Waarschijnlijk denk je aan alle drie, maar vooral aan de derde optie: de visuele beelden die geassocieerd worden met dat merk.

Vandaag geopend:

-

      Visuele beelden zijn ontzettend krachtig in de wereld van marketing, reclame en branding, simpelweg omdat ze het meeste invloed hebben op de doelgroep. Of het nu gaat om een foto in een tijdschrift of een online advertentie, de visuele beelden die we verzamelen en onthouden over een bedrijf zijn uiterst belangrijk voor hoe we dat merk bekijken en begrijpen. En daarom is consistentie zo belangrijk!

      Denk terug aan het beeld dat je van het grote merk hebt en visualiseer de verschillende beelden die je hebt gezien en verzameld voor dat merk - advertenties, bewegwijzering, verpakkingen, enzovoort. Wat valt je op aan het visuele materiaal dat je in de loop der jaren hebt gezien? Zou het kunnen dat alles naadloos in elkaar lijkt te passen, alsof het allemaal deel uitmaakt van één groot beeld?

      Dit is precies het idee waar merkbouwers voor gaan: alles wat je ziet met betrekking tot een merk maakt deel uit van het grotere geheel; stukjes van de puzzel die je helpen het hele plaatje in je hoofd te schilderen.

      Continue consistentie

      Er zijn bepaalde elementen van merkopbouw die een merk helpen consistent te blijven in de loop van de tijd. Dingen zoals kleur, toon, productbeelden en meer mengen allemaal samen om concepten te vormen: concepten die worden herhaald in verschillende merkcampagnes.

      Denk bijvoorbeeld aan de Calvé pindakaas reclames. Deze beginnen altijd met een kind dat een droom heeft voor als het ‘later groot is’. Uiteindelijk zien we ook de bekende Nederlander die het kind uiteindelijk is geworden. Deze opbouw, maar ook de sfeer en de muziek zorgen ervoor dat er zich in het hoofd van consumenten een schema vormt, waardoor hun behoefte om een merk te herkennen verdwijnt, maar dat direct het verband wordt gelegd. Zo wordt de tijd die nodig is om een merkboodschap te verwerken verkort en de impact vergroot.

      Herkenning beheersen

      Het beheersen van merkherkenning is niet iets dat van de ene op de andere dag wordt bereikt: het kan jaren en jaren duren, afhankelijk van de variabelen die je gebruikt - met name de visuele elementen waarmee je werkt. Mensen moeten echt internaliseren wat je ze laat zien voordat ze zowel bewuste als onbewuste verbindingen gaan maken met jouw merk. Zodra je doelgroep de markers leert kennen die jouw merk definiëren, zullen ze eerder geneigd zijn om ze te gebruiken wanneer signalen wijzen naar jouw merk en zijn boodschappen. En het begint allemaal met visuele boodschappen.

      Omdat foto's en afbeeldingen een van de eerste en sterkste dingen zijn die we ons herinneren over een merk, begint het opbouwen van de herkenning die je wilt met gemakkelijk te internaliseren beelden. Logo's, lettertypen, kleurenschema's en producten zijn allemaal ideale manieren om bekendheid te creëren over jouw merk door herhaling - en als je ze allemaal samenbrengt, heb je een recept voor campagnes die wijzen naar een groter geheel!

      Laat niets achterwege

      Consistentie kan een van de grootste en meest waardevolle troeven zijn die jouw merk heeft en het is echt een eigenschap die jou onderscheidt van andere merken die minder goed uitgerust zijn om een blijvende indruk te maken op jouw doelgroep. Maar, consistentie kan alleen volledig worden bereikt als je je eraan committeert: dit betekent alles van visitekaartjes tot nationale advertenties. Omdat branding een inspanning op meerdere niveaus is, moet de consistentie van branding ook op vele niveaus worden gerealiseerd. Wanneer dat het geval is, zal alles wat jouw bedrijf produceert direct herkenbaar zijn als uniek voor jou - of het nu gaat om een officieel memo op bedrijfspapier met jouw merklogo of een volledige marketingcampagne die perfect samenhangt.

      Wil je dat wij je helpen met het bouwen van jouw merk?

      Neem contact met ons op om een adviesgesprek in te plannen.