Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Sites & Apps

Beacons: Volg uw klanten -letterlijk- op de voet

Wie zijn klanten in de winkel beter wil bedienen kan het inzetten van beacons overwegen, waarmee je ze goed kunt volgen en makkelijk relevante, persoonsgerichte aanbiedingen kunt doen. Vraag wel eerst om toestemming.

Beacons: Volg uw klanten -letterlijk- op de voet

Wie zijn klanten in de winkel beter wil bedienen kan het inzetten van beacons overwegen, waarmee je ze goed kunt volgen en makkelijk relevante, persoonsgerichte aanbiedingen kunt doen. Vraag wel eerst om toestemming.
Beacons zijn kastjes die je in je winkel kunt neerzetten om bezoekers in de winkel te volgen. In ruil voor hun toestemming ontvangen klanten dan kortingen of speciale aanbiedingen, productinformatie en andere notificaties op hun smartphone.

De beacon is een digitale marker en werkt via bluetooth. De gebruiker moet dat dus wel aan hebben staan, en de juiste app op zijn/haar telefoon hebben.

De privacy van klanten is op dit moment een heet hangijzer waardoor veel retailers ervoor terugschrikken om beacons te gebruiken. Maar er zijn veel onderzoeken waaruit blijkt dat klanten er juist geen problemen mee hebben dat ze in een winkel worden gevolgd, vooral als het de customer experience verbetert – en er aantrekkelijke kortingen te krijgen zijn.

Beacons in musea

Beacons worden al vaak in musea of in historische binnensteden ingezet om de bezoeker te voorzien van extra informatie. In Limburg worden beacons gebruikt om studenten te motiveren buiten de spits om te reizen. Dankzij beacons op stations, perrons en in treinen en de speciale Reis je Rijk-app is precies te zien wanneer welk traject wordt afgelegd. Wie buiten de spits reist krijgt waardepunten voor gratis Spotify of Netflix.

Voor winkeliers zijn er ook veel commerciële voordelen: hieronder de zeven belangrijkste op een rijtje.

1. Snellere service dankzij beacons

Verkoopmedewerkers weten dankzij beacons precies waar de klant zich bevindt en kunnen hem/haar snel van de juiste informatie voorzien.

2. Betere winkelnavigatie

De klant kan sneller shoppen want sneller vinden wat hij/zij zoekt. Een app wijst je snel de producten waar je naar op zoek bent.

3. Klantanalyse

De winkelier weet of klanten vaste klanten zijn, hoe oud en van welk geslacht ze zijn, of ze uit het buitenland komen.

4. Makkelijk betalen met behulp van beacons

PayPal werkt aan een systeem om in de winkel te kunnen betalen met behulp van beacons. Door een koppeling van de kassa aan de betaalapp kunnen klanten snel en makkelijk afrekenen.

5. Gedrag te meten

Het gedrag van klanten is beter in kaart te brengen: waar kijken ze naar, waar blijven ze langer hangen? Het gedrag van shoppers op de winkelvloer is te meten en ook te relateren aan zijn/haar online koop- of kijkgedrag. Mobiele advertenties kunnen fijnmazig locatie gebaseerd worden aangeboden.

6. Gewenst contact

Bedenk dat alleen klanten die instemmen (opt-in) kunnen worden getrackt, voor het verzamelen van data heb je dus toestemming nodig. En bedenk dat mensen die ergens in de winkel blijven staan niet ook per se interesse hebben in de producten op die plaats.

7. Veel mogelijkheden

Breng je klanten op de hoogte van de beacons en de mogelijkheden. Verdiep je in wat de klant wil en verwacht. Vraag het hen ook. En test verschillende mogelijkheden.