Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

App als digitale stempelkaart biedt vele voordelen

Nederlanders houden van zegeltjes en stempels sparen. En ondernemers houden van mensen die graag zegeltjes sparen en stickertjes plakken. Het aantrekken van nieuwe klanten is belangrijk, maar het vasthouden en tevreden houden van bestaande klanten is nog belangrijker. Die leveren namelijk meer op. De app als digitale stempelkaart biedt elke ondernemer, klein of groot, ongekende mogelijkheden in klantloyaliteit. Hieronder de 7 redenen waarom.

App als digitale stempelkaart biedt vele voordelen

Nederlanders houden van zegeltjes en stempels sparen. En ondernemers houden van mensen die graag zegeltjes sparen en stickertjes plakken. Het aantrekken van nieuwe klanten is belangrijk, maar het vasthouden en tevreden houden van bestaande klanten is nog belangrijker. Die leveren namelijk meer op. De app als digitale stempelkaart biedt elke ondernemer, klein of groot, ongekende mogelijkheden in klantloyaliteit. Hieronder de 7 redenen waarom.

Vandaag geopend:

-

      Mijn kapper heeft al jaren een stempelkaart waarmee je na drie knipbeurten 2,50 korting krijgt. Hij heeft de kaart onlangs vernieuwd en nu krijg je bij iedere 10 euro die je besteedt een stempel en bij een volle kaart 5 euro korting op een behandeling. Of 10 euro op shampoo, een potje gel of ander haarproduct. Tja. Je kunt erover denken wat je wilt, maar dat is net te veel korting om die kaart niet te gebruiken.

      Maar het ding is van karton en je klanten moeten hem altijd bij zich hebben. Dat leidt geregeld tot teleurgestelde klanten. Wat veel handiger zou zijn, is die kaart te digitaliseren – maar mijn kapper is wat ouderwets.

      There is an app for that

      Terwijl de écht nieuwe versie van de oude vertrouwde stempelkaart, in digitale vorm, er al is. De 21e-eeuwse uitvoering van de spaarkaart is onverslijtbaar, uiterst compact en optimaal draagbaar opgeslagen in je smartphone.

      Precies, there is an app for that. Een app die klantenloyaliteit versterkt op de meest eenvoudige manier en daar bovenop talloze extra voordelen biedt dankzij nieuwe digitale mogelijkheden en koppelingen.

      Daardoor wordt die stempelkaart niks minder dan een loyalty- en marketingplatform voor elke ondernemer met een winkel, tankstation of horecazaak, klein of groot, een grote keten of slechts één zaak. Gewoon één virtuele kaart die je klanten altijd bij zich hebben.

      7 voordelen van een app als spaarkaart

      1. Eenvoud en orde.

      Een digitale spaarkaart wordt omarmd door klanten omdat ze al die verschillende kaartjes en cards ook niet meer in hun portefeuille, zak of tas hoeven mee te nemen.

      Maar er zijn nog veel meer en veel grotere voordelen voor ondernemers.

      1. Je verzamelt automatisch klantgegevens.

      De digitale spaarkaart van de klant wordt uitgelezen en gevuld door het kassasysteem, bijvoorbeeld met het scannen van een QR-code of via NFC. Jouw kassa verzamelt dus ook de data van de klant.

      Dankzij deze vastgelegde gegevens krijg je niet alleen meer inzicht in de aankopen van loyale klanten. Je kunt je klanten ook benaderen met gepersonaliseerde communicatie over nieuwe producten, aanbiedingen of acties. Je stempelkaart wordt dan echt een marketinginstrument, omdat je ook precies inzicht krijgt in de effectiviteit van bepaalde je acties en aanbiedingen.

      1. Klantenkaart opent zichzelf.

      Sommige digitale stempelkaarten beschikken over iBeacon-technologie die er via een Bluetooth-verbinding voor zorgt dat het mobieltje van de klant automatisch jouw stempelkaart opent als hij of zij je winkel of restaurant binnenloopt. Niemand hoeft nog te zoeken naar de juiste kaart.

      Voor smartphones zonder Bluetooth is een andere nearby-functie ontwikkeld die werkt via GPS waardoor de app alle aangesloten winkels toont binnen een bereik van 3 kilometer.

      En op deze manier kun je ook via push-notificaties langslopende klanten je winkel binnen ‘roepen’ met een aantrekkelijke aanbieding of actie.

      1. Je bouwt ook als kleine retailer een uitmuntend klantenbestand op.

      Zelfs de kleinste winkelier kan met een digitale stempelkaart goedkoop en snel een digitaal klantenbestand opbouwen. Dankzij de verleiding van de mobiele stempelkaart verzamel je in korte tijd honderden of duizenden e-mailadressen. Dat opent vele bereik- en contactmogelijkheden.

      1. Je werkt makkelijk samen met collega-ondernemers.

      Sommige digitale stempelkaarten bieden de mogelijkheid om de spaarsystemen van verschillende winkels bijvoorbeeld in een winkelcentrum, shoppinggebied (zoals de Negen Straatjes in Amsterdam of het museumpark in Rotterdam) of straat met bars en restaurant te koppelen.

      1. Je creëert nieuwe marketingmogelijkheden.

      Je klanten kunnen stempels verzamelen maar ook punten sparen die ze kunnen inwisselen bij collega-winkeliers of nabije cafés of restaurants. Bij het ene café kunnen tien stempels goed zijn voor een kop koffie of koek, terwijl een kledingwinkel tien punten weggeeft bij een aankoop van 25 euro. Zo kunnen gebruikers ook kortingen krijgen zonder een volle stempelkaart en jij krijgt automatisch klanten of zelfs nieuwe klanten in je zaak dankzij je – niet direct concurrerende – buurtcollega’s.

      1. Nog handiger: automatisch het juiste aantal stempels.

      Met de nieuwste technologie is het mogelijk om een koppeling te maken tussen de kassa en de digitale stempelkaart waardoor de kassa weet wat het bedrag op de bon is en automatisch het juiste aantal stempels plaatst op de kaart in de app.