Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Een goede huisstijl verhoogt je zichtbaarheid

Een goede huisstijl doet wonderen voor een bedrijf. Tenminste: als hij de positionering en identiteit van het bedrijf onderstreept. Let daarbij op zes dingen, want het draait niet alleen om logo, kleurgebruik en fotografie.

Een goede huisstijl verhoogt je zichtbaarheid

Een goede huisstijl doet wonderen voor een bedrijf. Tenminste: als hij de positionering en identiteit van het bedrijf onderstreept. Let daarbij op zes dingen, want het draait niet alleen om logo, kleurgebruik en fotografie.

Vandaag geopend:

-

      Een duidelijke huisstijl verhoogt de zichtbaarheid van je bedrijf. En een goede huisstijl verhoogt daarnaast ook het zelfbewustzijn, zowel van de ondernemer/directeur als van zijn/haar medewerkers. Een goede huisstijl is natuurlijk op de leest van het bedrijf geschoeid. Hij moet uitstralen wat het bedrijf is en wíl uitstralen.

      Positionering

      Daarom moet je ook eerst bedenken wat je precies wilt zijn en voor wie. In jargon heet dat de positionering. Want je huisstijl, van je logo tot je de belettering op je auto, van een bericht op Twitter tot je visitekaartje, je huisstijl heeft invloed op hoe mensen over jouw bedrijf of organisatie denken. Een huisstijl moet daarom ook consequent zijn, omdat het de manier vastlegt waarop jij je naar buiten toe presenteert.

      Zes hoofdelementen waar je op moet letten:

      1. Het logo

      Je logo is het meest herkenbare element van elke huisstijl want het komt overal terug. Er zit magie in een logo. Niet alleen onderscheid je je ermee van je concurrenten (zeker handig als je ongeveer dezelfde producten aanbiedt). Maar mensen zijn ook bereid meer te betalen dankzij de toegevoegde waarde van een herkenbaar logo. Kijk maar naar een trui van Kenzo naast een trui met daarin een fantasielogo.

      2.. Kleurgebruik

      Kleur is een essentieel onderdeel van de huisstijl. De herkenning van een merk wordt ermee vergroot. En denk aan de associaties: groen heeft andere betekenissen dan rood, of geel.

      3. Lettertype

      Een logo of beeldmerk kan ook een woordmerk zijn. De gebruikte letter in je merklogo is onvervreemdbaar van jou, zoals dat bij bijvoorbeeld KFC, Nike en Philips het geval is. Daarnaast is het verstandig om ook voor de andere uitingen van je huisstijl (briefpapier, visitekaartje, autobelettering, gevelbelettering etc.) een vast lettertype te gebruiken. Lettertypes heb je in alle denkbare vormen, van streng tot losjes, van modern tot klassiek, van persoonlijk tot zakelijk.

      4. Stijlelementen

      Naast het logo zijn er heel veel losse onderdelen in een huisstijl, van de opmaak van je website, folder of flyer tot het gebruik van lijnen of kleurvlakken. Zorg voor eenheid in uitstraling.

      5. Fotografie

      De foto’s binnen een huisstijl moeten ook goed aansluiten bij je identiteit. Foto’s vertellen een verhaal maar brengen ook een gevoel over. Een eigen stijl vaan fotografie kan heel veel doen voor de herkenbaarheid.

      6. De pay-off oftewel vaste slogan.

      Vooral bij merknamen die niet beschrijvend zijn is de pay-off handig om te zeggen waar je voor staat of wat je belooft. Denk aan: ‘Gewoon bij Albert Heijn’ of ‘Echt Hema’. Of ‘Miele. Er is geen betere’. Een goede pay-off zegt op een gegeven moment zelf al veel, ook zonder de merknaam. Denk aan ‘Leuker kunnen we ‘t niet maken, wel makkelijker’. ‘Just do it’ van Nike is ook even onvervreemdbaar als duidelijk.