Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Multicopy Harderwijk

Communicatietrends

Crossmedia

Een folder is gewild, een folder die eruit springt is goud waard

Onlinecommunicatie mag dan leidend zijn voor de meeste ondernemers en retailers, de folder als marketingkanaal is nog steeds heel populair. Met een huis-aan-huisfolder bereik je meer dan 13 miljoen Nederlanders. Maar er zijn speciale foldervormen waarmee je nóg meer opvalt. Hieronder lees je het geheim van het papieren zakje en nog 4 tips die meer […]

Onlinecommunicatie mag dan leidend zijn voor de meeste ondernemers en retailers, de folder als marketingkanaal is nog steeds heel populair. Met een huis-aan-huisfolder bereik je meer dan 13 miljoen Nederlanders. Maar er zijn speciale foldervormen waarmee je nóg meer opvalt. Hieronder lees je het geheim van het papieren zakje en nog 4 tips die meer klanten naar je winkel trekken.

1. De te vullen broodzak is een wondermiddel

Op de deurmat ligt het lokale huis-aan-huiskrantje en er steekt iets uit. Een folder? Nee het is een geel-wit papieren zakje. Zeg maar een zak als je hem openvouwt. Hij komt van de bakker op de plaatselijke zaterdagmarkt. Je kunt de zak a.s. zaterdag helemaal laten vullen met broodjes en je betaalt daar dan € 2,- voor. Een aanbieding die je letterlijk en figuurlijk niet kunt laten liggen. En dat blijkt voor meer mensen te gelden. Die zaterdag is het druk bij de bakker, heel druk. Je ziet heel veel mensen met die gele zakjes. Het is geen nieuw idee maar wel gekend effectief promotiemiddel. Supermarktketen Jumbo verspreidt geregeld via het huis-aan-huis-folderpakket een gele papieren zak met daarop een 4+2-gratis-aanbieding voor versgebakken Kaiserbroodjes. Dat is ook het mooie van een zak tussen verder allemaal klassieke folders: je valt direct op.

Lidl Brown Bag

En Lidl kwam zelfs met een erg grappige 40 seconden tv-commercial om de zogeheten Lidl Brown Bag te promoten. Dat is een bruine papieren zak die ook huis-aan-huis werd verspreid en waarmee je bij de Lidl vijf broodjes voor € 1,- kon kopen. Geen geld, en dat vindt ook zanger George Baker, die door Lidl werd ingehuurd voor het spotje. Je ziet hem door de winkel lopen terwijl je zijn bekende hit Little Green Bag hoort. Als hij heeft afgerekend zegt hij in de camera: ‘Ik heet dan wel Baker, maar ik bak mijn broodjes niet zelf. Zeker niet voor zo’n lage prijs.’ Zie de commercial van Lidl hier.

2. Een folder wordt gelezen door 95% van de Nederlanders

Natuurlijk zet elke zichzelf respecterende marketeer dezer dagen veel en vaak zelfs vooral in op online en mobiel. Maar juist in dat always-online-geweld val je als merk, winkel of bedrijf extra op met tastbare marketingcommunicatie. Zoals de folder. Een folder blijft een even opvallend als geliefd medium, dus een kanaal met impact. Liefst 95% van de Nederlanders leest folders (cijfer van NOM Folder Monitor Onderzoek 2017). Dat betekent een bereik van ruim 13 miljoen volwassenen. Veel mensen vinden het doorbladeren en doornemen van papieren folders veel leuker dan digitaal. De leestijd is ook heel behoorlijk, met gemiddeld 17 minuten per week voor papieren folders. Er wordt daarnaast ook 13 minuten besteed aan het lezen van digitale folders, maar papier heeft dus nog altijd de voorkeur.

3. Mensen zijn gek op aanbiedingen en cadeautjes.

Bovendien zijn mensen nog altijd gek op aanbiedingen zoals die vijf broodjes voor €1,- bij Lidl en 2 gratis broodjes bij Jumbo. De folder is hét aangewezen marketingkanaal om aanbiedingen te communiceren. En zo’n zak, te vergelijken met een folder met een bijzondere vouwwijze, wordt door mensen al gauw beschouwd als een cadeautje. Een tastbaar cadeau zelfs, je kunt het echt in je handen houden. Daarom zijn samples of gratis monsters ook nog steeds zo gewild. Dat is ook hét grote voordeel van offline communicatie boven online kanalen. Probeer online maar eens real time een gratis parfum- of crème-monster, een koekje of een theezakje bij mensen thuis te krijgen. Dat kan alleen via de brievenbus. Wie een theezakje van Pickwick of Lipton in een foldertje ontvangt zal dat niet gauw weggooien. Mensen zien het als een cadeautje en een cadeautje wordt nu eenmaal niet direct weggegooid.

4. Nog meer afwijkende formaten folders die opvallen.

Naast een te vullen (brood)zak zijn er veel meer speciale afwijkende vormen en formaten voor een folder die extra opvalt. Je kunt de folder in een speciale vorm laten stansen, zoals bijvoorbeeld de vorm van een fles, of een openklapbare laptop, een uitklapbare ronde vorm of een smalle lange kleine folder in de vorm van een iPhone. Hoe creatiever je uiting hoe meer interactie en beleving je ermee scoort. Een folder in een afwijkende vorm valt 89% meer op dan een gebruikelijke folder. Een gestanste folder – bijvoorbeeld een ronde of driehoekige – heeft 15% meer bereik en 25% extra respons. Daarnaast zijn er naast een little brown bag nog meer uitvouwbare of uitklapbare foldervarianten mogelijk. Een uitvouwbaar bier- of flessenkratje van karton valt ook op in het folderpakket. Mensen houden ervan om ermee naar de winkel te gaan om het te laten vullen met bierflesjes of andere flesjes voor een aanbiedingsprijs.

5. En dan zijn er nog wel zes gewone en ongewone vouwvormen.

En tot slot zijn er nog een handvol afwijkende vouwwijzen voor een folder (van het Engelse werkwoord ‘fold’=vouwen). Het simpelst is de klassieke enkele vouw, een A4 wordt een folder op A5-formaat. Bij de wikkelvouw worden de zijkanten aan beide kanten naar binnen gevouwen, elke zijde is even groot. Bij de zigzagvouw (ook leporello genoemd) wordt het vel papier op gelijke afstanden gevouwen en zigzag op elkaar gestapeld. In een luikvouw wordt het vel papier als de luiken van een raam of drieluik van een schilderij dichtgevouwen. Bij de kruisslag wordt een A4tje een keer in de breedte en een keer in de lengte gevouwen. In de parallelvouw wordt het vel papier in vier gelijke delen gevouwen, net als bij de zigzagvouw, alleen worden de twee lange zijden eerst op elkaar gevouwen en die dan weer dubbelgevouwen.