Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Multicopy Groningen

Communicatietrends

DM & data

Een kaartje is altijd welkom, zeker als het er drie zijn

Een goede opvallende kaart die op de mat valt, valt meer op dan de zoveelste e-mail. Maar pak zo’n direct mailing met een kaartje dan wel goed aan, met deze viertrapsraket.

Een goede opvallende kaart die op de mat valt, valt meer op dan de zoveelste e-mail. Maar pak zo’n direct mailing met een kaartje dan wel goed aan, met deze viertrapsraket.‘Aan de kanshebber

Op dit adres

Nederland.’

Hm. Ik betwijfel of de ansichtkaart van de Staatsloterij die ik van de week in de bus kreeg nu zo’n succesvolle mailingactie is. Voorop de ansichtkaart denk je nog even aan een echte vakantiekaart. Een foto van een wit strand, blauwe lucht, een huisje met puntdak en terras en de tekst ‘Maldives’.

Maar de adressering is wat bloedeloos. Net als de postzegel die net echt lijkt, met stempel, maar gewoon drukwerk is.

Kaartje doet wonderen

Mooi natuurlijk dat het kaartje echt in de bus komt. Dat valt al meer op dan de zoveelste e-mail. Een kaartje kan ook wonderen doen, maar dan moet het toch meer bieden dan een oproep om ‘Nú’ uw Staatsloten te kopen.

Om een niet-geadresseerd kaartje te laten werken moet je van betere huize komen. Je moet iets meer te bieden hebben dan kans op een prijs waarbij de winkansen minimaal zijn – iedereen weet ook onderhand toch wel dat de Staatsloterij een extra belastingheffing is op mensen die slecht zijn in wiskunde?

Een tastbaar kaartje kan verbazingwekkende effecten hebben. En is voor heel veel verschillende gelegenheden inzetbaar. Denk aan het aankondigen van een evenement, een kookfeestje, een uitnodiging voor een seminar (over beleggen of over woonhuisbeveiliging), een uitnodiging van de Renault- of Opel-dealer voor een nieuw model in de showroom, voor een productpresentatie, een toegangskaart voor een netwerkbijeenkomst, een kaart rondom Kerstmis, Pasen of carnaval met een feestelijke korting, ga maar door.

Getrapt

En helemaal een gegarandeerd effect boek je met een getrapte mailing. Die verloopt bijvoorbeeld in de volgende vier stappen:

  1. Vooraankondiging.
    Prikkel de ontvanger met iets leuks dat eraan komt. Een verrassing. Laat niet te veel los. Doe dit ongeveer twee weken voor de hoofdmailing de deur uit gaat.
  1. Hoofdmailing.
    Hierin doe je je aanbieding of uitnodiging. Zet alle relevante informatie kort en krachtig op een rijtje. Vermeld een internetadres meer informatie, aanmelden, inschrijven of bestellen.
  1. Reminder.
    Niet iedereen heeft maar één ding te doen in zijn dagelijks leven. Herinner mensen aan je aanbieding of feestje. Doe dit ongeveer twee weken na de hoofdmailing. Trigger mensen: het aanbod loopt bijna af, de prijs gaat omhoog, er is nog een beperkt aantal stuks verkrijgbaar.
  1. Nabellen.
    Na drie kaarten is het tijd voor een persoonlijkere benadering. Gewoon een telefoontje. Je kunt verwijzen naar de mailings, die kunnen de ontvanger niet ontgaan zijn. Nabellen is echt bewezen effectief. Wie honderden kaarten verstuurt en echt geen tijd heeft voor 400 telefoontjes maakt een top 50 om na te bellen.

Dan nog vier tips voor de kaart/kaarten zelf:

  • Neem een opvallend formaat
  • Zorg voor spetterend beeld, dat steeds herkenbaar terugkeert
  • Houd de tekst achterop kort. De uitgebreide informatie zet je tenslotte op de website, waar je naar verwijst
  • Doe een echte postzegel op de kaart.
    • Wij geven ondernemingen de grootsheid die ze verdienen
  • Nieuwsbrief

  • Op de hoogte blijven van de nieuwste communicatietrends en -ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!