Banner-small

Multicopy Zeist

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Haatmail is direct mail met een liefdevolle boodschap

Haatmail is niet alleen maar negatief. Het kan de driver zijn voor een nog positievere emotie en voor grotere merkbekendheid. Liefde is het antwoord, bewijst een koekjesfabrikant die overstelpt werd met haatmail.

Multicopy Zeist

Vandaag geopend:

08:30 - 17:00

08:30 - 17:00

Neem contact op via: 030-6921336

mail

Haatmail is direct mail met een liefdevolle boodschap

Haatmail is niet alleen maar negatief. Het kan de driver zijn voor een nog positievere emotie en voor grotere merkbekendheid. Liefde is het antwoord, bewijst een koekjesfabrikant die overstelpt werd met haatmail.

Multicopy Zeist

  • Huis ter Heideweg 58 bg
  • 3705 LZ Zeist
  • zeist@multicopy.nl
  • KVK: 62008404
  • Bekijk route

Neem contact op via: 030-6921336

chat
Vandaag geopend:

08:30 - 17:00

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
  • Zaterdag
  • Zondag
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • Gesloten
  • Gesloten

Helaas hebben wij op Tweede Paasdag brand gehad in onze vestiging. In samenwerking met andere Multicopy-vestigingen zijn we gelukkig in staat om bestaande orders uit te leveren en nieuwe orders in behandeling te nemen. Dit kan alleen wel betekenen dat we iets meer tijd nodig hebben dan normaal. Heb je een urgente opdracht? Neem dan contact met ons op via 030-692 13 36 om de levertijd met ons af te stemmen. Alvast bedankt voor je begrip!

Bij haatmail denk je direct aan verwensingen aan politici uit de extreme hoek of aanhangers van extreem rechtse of linkse politici. Ook andere beroemdheden die iets opvallends zeggen, doen of durven zijn haast verzekerd van haatmail. Normale mensen zijn al snel van slag van haatmail. Maar wie creatief is, gebruikt haatmail juist om er een extra positieve draai aan te geven.

Neem de Amsterdamse kunstenaar Tinkebell, een pseudoniem van Katinka Simonse, die van het bont van haar eigen Cyperse kat een tas maakte en wagonladingen haatmail kreeg nadat ze die tas tentoonstelde. Ze verzamelde al die mail in een boek, waarmee ze haar boodschap nog duidelijker maakte: de hypocrisie van bont- en leerdragers aantonen met de vraag waarom een tas van poezenleer niet mag maar wel uit de huid van een koe of kalf. En in ieder geval werd haar kunstenaarsnaam annex merk Tinkebell in één klap wereldberoemd.

De haatmail die reality-ster Caitlyn Jenner (voorheen topatleet Bruce Jenner) kreeg na haar transformatie van man naar vrouw werd door een kunstenaar verwerkt in een portret. Wat weer tot extra naamsbekendheid leidde.

Emotie triggeren

En zoals iedereen weet: op sociale media wordt een boodschap pas gedeeld, geshared, geretweet en doorgestuurd als je een emotie triggert.

Dat werd weer eens bevestigd door de campagne in 2014 van de Amerikaanse koekjesfabrikant Honey Made. Het bedrijf bracht een reclamespotje uit waarin het álle families viert, niet alleen het reclame-stereotype blanke ouders met blank kindje, maar ook een homokoppel en een multiraciaal gezin. Het leverde het bedrijf een lawine aan haat-mail op van homofoben.

Honey Made reageerde heel doordacht en letterlijk liefdevol. Het liet twee kunstenaars zijn verrassende antwoord vormgeven. Hoe? Klik hier. Het filmpje trok al bijna 4,5 miljoen kijkers.

Zo wordt haatmail hotmail. Gedeeld en geliket door miljoenen.