Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Multicopy Arnhem

Communicatietrends

Sites & Apps

GIFje fleurt alle communicatie op

Het GIFje is niet meer weg te denken. Sterker, het is onmisbaar in marketingcommunicatie. Met een GIF kun je je website, social-media-posts, berichten en blogcontent illustreren, verduidelijken, opvrolijken kortom verlevendigen. Goedkoop, snel en simpel. In dit artikel lees je alle ins en outs over de GIF.

Het GIFje is niet meer weg te denken. Sterker, het is onmisbaar in marketingcommunicatie. Met een GIF kun je je website, social-media-posts, berichten en blogcontent illustreren, verduidelijken, opvrolijken kortom verlevendigen. Goedkoop, snel en simpel. In dit artikel lees je alle ins en outs over de GIF.

Het GIFje is aan een ware opmars bezig. Het eindeloos herhalende mini-filmpje heeft een ultraklein bestandsformaat en is daardoor snel en makkelijk te delen.

In feite is de GIF de filmversie van de emoji. Je kunt er een treffend een emotie mee uitdrukken. Van een jongetje dat zijn ogen voor zijn handen slaat met eronder de tekst ‘O My Gosh!!’ tot Dr. Spock die ‘Fascinating’ zegt tot een pandabeer die stoeit met een andere pandabeer. Daarom zijn ze ook zo populair op Facebook, Twitter, discussiefora en natuurlijk in appjes. In Whatsapp vind je onderin de Foto- en videobibliotheek onderin links een zoekfunctie voor GIF’s met daarin talloze GIF’s.

Giphy

GIF staat voluit voor Graphics Interchange Format, een aaneenschakeling van beelden die oneindig achter elkaar afspelen.

Een van de beste vindplaatsen voor GIF’s is het platform GIPHY, dat al sinds 2013 de beste GIFjes van het internet verzamelt. De website beschikt over een goede zoekfunctie, en geeft ook heel veel (leuke) resultaten op het woord ‘marketing’.

Omdat een GIF in luttele seconden een krachtige boodschap of emotie kan overbrengen, gebruiken ook steeds meer merken en bedrijven GIFjes in hun marketingcommunicatie.

Ook jij kunt je website, berichten en blogcontent illustreren, verduidelijken, opvrolijken kortom verlevendigen met bewegend beeld, beter gezegd bewegende beeldjes.

GIFje trekt de aandacht

Een GIF trekt altijd de aandacht van de lezer en omdat het filmpje maar enkele seconden duurt is de GIF uitermate effectief. Bovendien herhaalt de boodschap zichzelf, en een van dé krachten van reclame is tenslotte de herhaling.

Veel (grotere) bedrijven gebruiken GIF’s ook als samenvatting van hun commercial. In een luttel aantal frames vat je je 30-seconden-commercial samen zodat de herhalingsfrequentie en -confrontatie met jouw boodschap de lucht inschiet. Mensen delen een ultrakort filmpje namelijk heel snel via social media.

Zo’n unieke GIF werkt nog beter dan de standaard GIF’s die je overal vandaan kunt halen – die worden namelijk al langere tijd gerecycled.

Zelf maken van een GIF is helemaal niet moeilijk.

De GIF-website Giphy heeft een tool ontwikkeld waarmee je snel je eigen GIFje kunt maken: de Gif Maker. Die is hier te vinden. Je plakt eenvoudig een film in de Gif Maker of de URL van een YouTube- of Vine-video. Vervolgens bepaal je op welk punt je GIFje moet beginnen. Je tikt een tekstje eronder en klaar ben je.

    • Wij geven ondernemingen de grootsheid die ze verdienen
  • Nieuwsbrief

  • Op de hoogte blijven van de nieuwste communicatietrends en -ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!