Banner-small_dekstopBanner-small_mobile

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Crossmedia

Er is reclame die stoort en reclame die scoort – scoor!

Reclame is pas leuk als je die reclame ook wilt zien. Eerste vereiste: een leuke commercial maken, een waar mensen over praten. Nog mooier is om je productinformatie of centrale boodschap zó te verpakken in reclame dat de reclame zelf de film wordt waar mensen graag naar kijken. En die ze aan elkaar door mailen, […]

Er is reclame die stoort en reclame die scoort – scoor!

Reclame is pas leuk als je die reclame ook wilt zien. Eerste vereiste: een leuke commercial maken, een waar mensen over praten. Nog mooier is om je productinformatie of centrale boodschap zó te verpakken in reclame dat de reclame zelf de film wordt waar mensen graag naar kijken. En die ze aan elkaar door mailen, twitteren, whatsappen en facebooken. Verkoop je keukenmachines? Laat dan zien dat je alles kunt mixen.

Elke keer weer erger je je eraan: die reclamefilmpjes op YouTube die je pas na vier of vijf seconden kunt ‘overslaan’. Overslaan? Je wordt al enkele kostbare seconden van je leven gedwongen te kijken naar iets anders dan het Blof-liedje of de Beyoncé-clip waar je naar uitkijkt.

Of het must-see kattenfilmpje (kijk als je zestien seconden hebt zeker even naar dit schattige verbaasde kitten).

Rennende hot dogs

Die reclame is op dat moment storend dus ergerniswekkend. Reclame is pas leuk als je die reclame wilt zien. De Superbowl-commercials rond de Superbowl-finale zijn voor de miljoenen tv-kijkers in de VS in feite nog belangrijker dan de Superbowl-finale zelf. Kijk zelf maar even naar de ‘10 Super Bowl-commercials die je gezien moet hebben’. En als je te weinig tijd voor tien hebt, kijk dan zeker de eerste, de Axe chick magnet-parodie van Heinz met een heuvel vol rennende hot dogs (‘Meet the Ketchups’).

Nike-schoen en golfballen

En reclame is nog leuker als jij zelf een filmpje over jezelf maakt dat mensen heel graag willen zien, sterker: als een must-see beschouwen. Een film over jouw product bijvoorbeeld, zoals de uitblinker in dit genre: de ‘Will it blend’-filmpjes van de Amerikaanse blenderfabrikant Blendtec. Steeds dezelfde man-in-witte-jas van Blendtec, Tom Dickson, voorzien van charmante veiligheidsbril en stevige keukenmixer, laat zien dat alles, maar dan ook alles te blenden is in zijn machines. Een Nike-schoen. Golfballen. Markeerstiften. Een iPad zelfs. Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje waarin een heuse iPad wordt vermorzeld en vermalen waar je bij staat. 18.025.832 mensen gingen je voor. Let op: niet geschikt voor gevoelige kijkers.

Dit is een al wat ouder filmpje, en je ziet in een redelijke nieuwe aflevering dat presentator Tom Dickson erin groeit, vooral ook in zijn even vileine als hilarische begeleidende commentaar.

Apple Watch vermalen

In een vrij recente film kijkt hij of de nieuwe Apple Watch te blenden is. Hij heeft ééuwen moeten wachten op zijn gloednieuwe Apple Watch maar gaat ‘m nu tóch echt in de machine gooien – zoals eerder al alles van Apple, inclusief de iPhone 3, 4, 5 en 6.

Maar niet eerder dan dat hij een goed gesprek met Siri heeft gehad (voor niet-Apple-iPhone-bezitters, Siri is de chat- en informatiebot van Apple). Aan het eind van zijn vergruispraktijk grijnst allesblender Tom veelbetekenend: ‘Ik hoor dat Apple nu ook met een auto komt. Nou, laat maar komen!’

Stoort of scoort

Dit filmpje – is net als al die andere echt, niet getruct dus authentiek en dus overtuigend – is al door bijna 1,5 miljoen mensen bekeken. Blendtec zag zijn omzet met honderden procenten toenemen. Maar los van hun succes, het gaat hier meer om het inzicht dat erachter schuilt. Het inzicht dat er grofweg twee soorten reclame zijn. Reclame die stoort. En reclame die scoort.

Je klant en potentiële klant zoeken en vinden zelf hun weg op het internet, en ze weten iedereen te vinden die interessante informatie biedt. Entertainment is ook informatie in dit geval, want de Will it blend-filmpjes overtuigen de kijker van de kwaliteit van de machine. Die kwaliteit moet ook wel goed zitten, want die dingen zijn peperduur.

Niet sell maar tell

Maar jij weet: prijs is nooit bepalend maar eerder een bijkomende factor als mensen je producten of diensten echt willen hebben. Kortom, niet ‘to sell the story’ staat voorop maar ‘to tell the story’. Vertellen gaat vooraf aan verkopen. En góed vertellen aan goed verkopen.
Dus: vertel het verhaal en bén het verhaal, zoals Blendtec, met zijn uitgekiende branded content – blended content in hun geval.